Original title:
Účinky médiální spotřeby na postoje k migraci
Translated title:
Effects of media consumption on attitudes towards migration
Authors:
Novotný, Ondřej ; Linek, Lukáš (advisor) ; Lupač, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (česky) Diplomová práce se zabývá analýzou mediálních účinků na postoje k migraci v České republice. Využívá k tomu dat agentury MEDIAN z roku 2021, jež kombinují dotazníkové panelové šetření a personalizované měření mediální spotřeby za pomoci mobilních a počítačových aplikací. Práce se na zaměřuje na valenční postoj k migraci (na škále pozitivní/negativní) a vnímanou důležitost tématu migrace, přičemž na nich testuje hypotézy týkající se rozdílných mediálních účinků dle různých typů média a charakteristik recipienta. Analýza ukazuje, že vystavení komerčnímu vysílání (jak přímo obsahům o migraci, tak i obecně zpravodajství) vedlo k vyšším šancím mít antiimigrační valenční postoj, zatímco sledování zpravodajství ve veřejnoprávních televizích částečně vedlo k pozitivnímu postoji. Také se ukázalo, že celkově sledování televizního zpravodajství mělo negativnější efekt na valenční postoj k migraci oproti online médiím. Zároveň analýza naznačila možný rozdílný efekt komerčních médií dle politického zájmu. Naopak nebyl prokázán efekt celkového vystavení migraci na postoj k migraci ani vnímanou důležitost. Závěry i metodologická omezení jsou diskutována, stejně jako i doporučení pro budoucí výzkum.(in English): The diploma thesis deals with the analysis of media effects on attitudes towards migration in the Czech Republic. For this, it uses data from the MEDIAN agency from 2021, which combines a questionnaire panel survey and personalized measurement of media consumption using mobile and computer applications. The work focuses on valence attitude to migration (on a scale of positive/negative) and perceived importance of migration, while testing hypotheses on different media effects according to different types of media and recipient characteristics. The analysis shows that exposure to commercial broadcasting (both directly on migration and news in general) has led to higher chances to have an anti-immigration valence attitude, while watching news on public television has partially led to a positive attitude. It has also been shown that overall TV news had a more negative effect on the valence attitude to migration compared to online media. At the same time, the analysis indicated a possible different effect of commercial media according to political interest. On the contrary, the effect of overall exposure to migration on attitude to migration or perceived importance has not been proven. Conclusions and methodological limitations, as well as recommendations for future research are discussed.
Keywords:
attitudes towards migration|attitudes towards immigrants|media consumption|media diets|political issues|media effects; postoje k migraci|postoje k imigrantům|mediální spotřeba|mediální diety|politická témata|mediální účinky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/176223