Original title:
Nemoc, vzdělávání a doktoři: vliv pandemie covidu-19 na výuku studentů medicíny
Translated title:
Disease, Education and Medics: the Impact of the Covid-19 Pandemic on Medical Students
Authors:
Chvojková, Samantha ; Lánský, Ondřej (advisor) ; Samek, Tomáš (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V březnu roku 2020 se Česká republika začala potýkat s pandemií onemocnění covid-19. Vzhledem k pandemii byl v ČR opakovaně vyhlášen nouzový stav a byla přijata různá opatření. Mezi tato opatření patřilo: omezení fyzického (a spolu s ním i sociálního) kontaktu, omezení cestovního ruchu, podnikání a služeb, vyhlášení pracovní povinnosti pro studenty pedagogických a lékařských fakult, uzavření škol a přechod na distanční výuku a mnoho dalších. Tato práce je věnována kvalitativnímu výzkumu mezi studenty medicíny, jejichž studium bylo touto krizí výrazně narušeno distanční výukou, přerušením praxí a vyhlášením pracovní povinnosti. Hlavním cílem práce je zjistit, jaká rizika související s pandemií covid- 19 vnímají samotní studenti medicíny z hlediska jejich studia a budoucí praxe? V rámci kvalitativního výzkumu, který studentka připraví a zrealizuje, budou vyhodnoceny polostrukturované rozhovory s 6 posluchači posledních dvou ročníků 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy. Cílem je tedy zjistit i to, jak studenti medicíny pohlíží na své studium před a během epidemie onemocnění covid-19; jak se vyrovnávají s dopady této krize a jaký na ni mají názor; jaký si myslí, že bude mít vliv na jejich budoucnost a na úroveň péče, kterou budou schopni poskytnout svým budoucím pacientům. Ve výzkumu a analýze bude...In March 2020, the Czech Republic began to deal with the Covid-19 pandemic. Due to the pandemic, a state of emergency was repeatedly declared in the Czech Republic and various measures were taken. These measures included: restrictions on physical (and with it social) contact, restrictions on tourism, business and services, work obligations for students of pedagogical and medical faculties, school closures and the transition to distance learning, and much more. This work is devoted to qualitative research among medical students, whose studies have been significantly disrupted by distance learning, interruption of internships and the announcement of work duties. The main goal of this work is to find out what risks related to the Covid-19 pandemic are perceived by medical students themselves in terms of their studies and future practice? As part of the qualitative research that I will prepare and implement, semi-structured interviews with 6 students of the last two years of the 3rd Faculty of Medicine at Charles University will be evaluated. The aim is therefore to find out how medical students view their studies before and during the covid-19 epidemic; how they cope with the effects of this crisis and what they think about it; what they think will affect their future and the level of care they will be able to...
Keywords:
3rd Faculty of Medicine; Charles University; Covid-19; distance education; medical student; pandemic; work obligation; 3. lékařská fakulta UK; covid-19; distanční výuka; medikové; pandemie; pracovní povinnost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/176100