Original title:
Role médií v současné společnosti z hlediska politického rozhodování (na příkladu voleb do PS PČR v r. 2021).
Translated title:
The role of media in contemporary society in terms of political decision-making (based on the example of the elections to the Chamber of Deputies of the Parliament of the Czech Republic in 2021)
Authors:
Pastrnková, Nela ; Stracený, Josef (advisor) ; Hauser, Michael (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce si klade otázku, jakou roli sehrávají současná média v české společnosti při politickém rozhodování. Jejím účelem je podnítit čtenáře k zamyšlení nad tím, jaký vliv na nás mohou média mít. Teoretická část pojímá druhy médií, jejich účinky a masovou komunikaci včetně politické. Prostor je věnován také politickému marketingu. Následně je provedena analýza mediálních obsahů, jelikož je cílem práce zjistit, zda mediální sdělení zveřejněná ve vybraných typech médií v době jednoho měsíce před konáním voleb mohla ovlivnit rozhodování voličů ve volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v říjnu roku 2021. Důraz je kladen také na to, jakou roli hrají média v našem politickém rozhodování obecně. Tohoto cíle je dosaženo kombinací kvalitativní a kvantitativní analýzy vybraných mediálních obsahů. Ačkoliv nesmíme opomíjet vliv dalších faktorů, je důležité mít na paměti, že nás média ovlivňují jak v běžném životě, tak při politickém rozhodování, jelikož podstatné množství informací získáváme právě skrze ně. Proto je potřeba nahlížet na ně s odstupem, kriticky nad nimi uvažovat a uvědomovat si jak jejich pozitiva, tak negativa. KLÍČOVÁ SLOVA média, volby, masová komunikace, politický marketing, mediální sděleníThe thesis asks the question what role contemporary media play in Czech society in political decision-making. Its purpose is to stimulate the reader to think about what influence the media can have on us. The theoretical part covers the types of media, their effects and mass communication, including political communication. Space is also devoted to political marketing. Subsequently, an analysis of media content is carried out, as the aim of the thesis is to find out whether media messages published in selected types of media in the period of one month before the elections could have influenced the voters' decision-making in the elections to the Chamber of Deputies of the Parliament of the Czech Republic in October 2021. Emphasis is also placed on the role the media play in our political decision-making in general. This objective is achieved through a combination of qualitative and quantitative analysis of selected media content. Although the influence of other factors must not be neglected, it is important to remember that the media influence us both in everyday life and in political decision-making, as it is through the media that we receive a substantial amount of information. Therefore, we need to look at them with a distance, think critically about them and be aware of both their positives and...
Keywords:
elections; mass communication; media; media messages; political marketing; masová komunikace; mediální sdělení; média; politický marketing; volby
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/176112