Název:
Problematika šikany na 1. stupni ZŠ
Překlad názvu:
The problems of bullying at the elementary school
Autoři:
PECHÁČKOVÁ, Kateřina Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou šikany na 1. stupni základních škol mezi dětmi. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V práci bylo užito citace předních odborníků na šikanu u nás i v zahraničí. V teoretické části se budu zabývat vymezením a vysvětlením základních pojmů. Zaměřím se na sledování příčin tohoto sociálně patologického jevu. Nejprve popíšu teorii šikany, projevy a příčiny šikany, její průvodní znaky, rizika, šíření, formy a následky. Dále se budu věnovat charakteristice osobnosti agresora a obětem šikany a jejich rodinám. Závěr teoretické části bude pojednávat o prevenci šikany a zvládání tohoto problému. V praktické části se prostřednictvím dotazníků pokusím zmapovat současnou situaci ve školách. Praktická část je tvořena výzkumným šetřením, které bylo provedeno na čtyřech základních školách a zúčastnilo se jej 282 respondentů. Dotazníky jsem použila na 1. stupni základních škol, ve třetí, čtvrté a páté třídě. Výsledky výzkumného šetření jsou graficky znázorněny a vyhodnoceny. Tato práce je určena zejména všem stávajícím i budoucím učitelům a rodičům všech dětí, jelikož žádné dítě není imunní vůči těmto problémům.The diploma work deals with the problem of harassment and bullying among the children at elementary schools. It consists of theoretical and practical part. There were used quotations from the literature of well-known Czech and foreign experts on bullying in the work. In theoretical part I am going to define and explain the basic concepts and focus on monitoring the sources of this social pathological phenomenon. At first I describe bullying theory and how it is revealed. Its reasons, authentic features, transmission forms and consequences. Then I am going to pay attention to a characterization of aggressors, the victims of bullying and their families. The end of the theoretical part treats the preventive forms of bullying and shows how to cope with it. In practical part I am going to trace a contemporary situation through a questionnaire at schools. The practical part is composed of investigative research that was carried out in four primary schools with 282 respondents from the third grade up to the fifth one. All results of this research are graphically depicted and evaluated. This thesis is defined to all contemporary and future teachers and of course to parents as their children could be exposed to these problems at the schools.
Klíčová slova:
agrese; agresoři; násilí; oběti šikany; prevence šikany; šikana; aggression; aggressors; bullying; preventive forms of bullying; victims of bullying; violence Citace: PECHÁČKOVÁ, Kateřina. Problematika šikany na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2009. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/6454