Original title:
Multimediální učebnice výtvarné výchovy pro žáky 2. stupně ZŠ
Translated title:
Multimedia exercise book of art education for pupils of the 2nd grade of elementary school
Authors:
Miklošková, Kristýna ; Raudenský, Martin (advisor) ; Fulková, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se věnuje digitalizaci edukačních pomůcek ve výuce výtvarné výchovy na 2. stupni ZŠ. Cílem diplomové práce je zmapovat povědomí výtvarných pedagogů 2. stupně ZŠ ohledně výuky VV během distanční výuky, jaké prostředky během ní využívali a zda by mohla být multimediální učebnice výtvarné výchovy východiskem této doby. V teoretické části se práce zabývá problematikou multimediálních učebnic, digitalizací a společně s ní také současnými trendy ve VV, využitím mobilních technologií ve výuce VV, ale také dopadem distanční výuky na vzdělávání. V empirické části práce byly v návaznosti na cíl položeny otázky: Jakým směrem se ubírá forma výukových materiálů ve výtvarné výchově? Kam směřuje vývoj učebnic 2. stupně ZŠ s ohledem na současnou potřebu digitalizace? Je vůbec možné uplatnění digitalizace učebnic výtvarné výchovy? Byla by digitalizace učebních materiálů ve výtvarné výchově přínosem? V rámci této práce byl uskutečněn smíšený výzkum. Cílem výzkumného šetření je zmapovat současný zájem výtvarných pedagogů 2. stupně ZŠ o inovativní technologie ve výtvarné výchově a možnosti uplatnění multimediální aplikace výtvarné výchovy v pedagogické praxi. Praktická část práce je zaměřena na návrh elektronické makety multimediální učebnice obsahující vybraná témata výtvarné výchovy 2. stupně ZŠ....The diploma thesis deals with the digitization of educational aids in the teaching of art education at the 2nd level of elementary school. The aim of the diploma thesis is to map the awareness of art teachers of the 2nd level of elementary school about teaching art education during distance learning, what resources they used during it and whether a multimedia textbook of art education could be the helpful in this time. The theoretical part deals with the issue of multimedia textbooks, digitization and together with it also current trends in art education, the use of mobile technologies in art education and also the impact of distance learning on education. In the empirical part of the work, in connection with the goal, questions were asked: What is the direction of the form of teaching materials in art education? Where is the development of 2nd grade elementary school textbooks heading with regard to the current need for digitization? Is it even possible to apply the digitization of art textbooks? Would the digitization of teaching materials in art education be beneficial? Within this work, mixed research was carried out. The aim of the research is to map the current interest of art teachers of the 2nd level of elementary school in innovative technologies in art education and the possibility of...
Keywords:
art education; digitalization of texbooks; interactivity; multimedia exercise; tablets in education; digitalizace učebnic; interaktivita; multimediální cvičebnice; současné trendy VV; tablety ve výuce; výtvarná výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/175857