Original title:
Vybrané útvary administrativního stylu ve výuce češtiny na střední škole u žáků s ruským mateřským jazykem.
Translated title:
Selected Administrative Style Genres in Teaching Czech to Native Speakers of Russian at Secondary Schools
Authors:
Kovářová, Jana ; Hájková, Eva (advisor) ; Höflerová, Eva (referee) ; Šindelářová, Jaromíra (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Disertační práce se zabývá problematikou výuky tzv. pokročilého psaní u ruskojazyčných žáků středních škol. V rámci tohoto tématu jsme se zaměřili na konkrétního učivo, slohové útvary administrativního stylu. Cílem práce je zmapovat, jak k výuce přistupují učitelé a jak žáci s ruským mateřským jazykem, a dále posoudit, jaké jsou rozdíly v písemných pracích u žáků s českým mateřským jazykem a ruským mateřským jazykem, a nakonec navrhnout didaktické řešení výuky zvolených slohových útvarů u žáků s ruským mateřským jazykem. Ke zpracování tématu jsme přistupovali metodami kvalitativního výzkumu. Praktická část práce se skládá ze čtyř částí. První na podkladě shromážděných rozhovorů s učiteli analyzuje jejich přístup k výuce daného učiva a shromažďuje poznatky o kritických místech i příklady dobré praxe. Druhá část se zaměřuje na pohled žáků s ruským mateřským jazykem; prostřednictvím rozhovorů jsme zjistili, že žáci mnohdy nedokáží objektivně posoudit své jazykové kompetence a obecně trpí nedostatkem metakognice. Třetí část komparativně z hlediska funkční stylistiky zpracovává v jednotlivých jazykových plánech vzorek 180 písemných prací žáků s českým mateřským jazykem a ruským mateřským jazykem. Zjistili jsme, že žáci s ruským mateřským jazykem při výuce vybraných útvarů administrativního stylu...The dissertation focuses on teaching of so called advanced writing (in Czech) to secondary- school pupils who are native Russian speakers. We investigate the topic in the framework of a specific curriculum topic, i.e. administrative style genres. The aim of the dissertation is a) to identify the approach of teachers and that of Russian-speaking pupils towards this particular part of the curriculum, b) to assess the differences between texts of the chosen genres written by Czech pupils and pupils with Russian mother tongue, and, finally, c) to propose didactic solution for teaching the given administrative style genres to Russian-speaking pupils. We approach the topic with qualitative research methods. The practical part of the thesis consists of four parts. In the first one, on the basis of interviews, we analyse the teachers' approach, collect the evidence of critical places as well as examples of good practice. The second part looks closely at the Russian-speaking pupils' view. It has been discovered the pupils often cannot evaluate their language competences objectively, and generally, they lack metacognitive skills. The third part of the thesis compares - from the point of view of functional stylistics - 180 texts by Czech and native Russian pupils. The comparison shows the native Russian...
Keywords:
administrative style; Czech as second language; genre; pupil with a different mother tongue; Russian mother tongue; writing; administrativní styl; psaní; ruský mateřský jazyk; čeština jako druhý jazyk; žák s odlišným mateřským jazykem; žánr
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/175770