Název:
Píseň jako prostředek učení dětí s mentálním postižením
Překlad názvu:
Song as a tool for learning in children with mental retardation
Autoři:
Brdičková, Anna ; Kmentová, Milena (vedoucí práce) ; Daněk, Alois (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce na téma Píseň jako prostředek učení dětí s mentálním postižením přináší pohled na využití písní jako způsobu získávání znalostí a dovedností pro děti předškolního a mladšího školního věku. Seznamuje čtenáře s teoretickými východisky mentálního postižení a dává důraz na specifika v učení. Práce též vymezuje rozdíly mezi speciální hudební výchovou, muzikoterapií a muzikofiletikou, aby předešla časté miskoncepci, která má tendenci považovat každou práci s hudbou a lidmi s postižením za muzikoterapii. Na základě rešerše odborné literatury představuje práce edukativní potenciál písně, který spočívá zejména v rozvoji kognitivních, sluchových, řečových, orientačních, sociálních a emočních schopností a dovedností dítěte. Jako důležité se též jeví využití písní k budování pozitivní atmosféry, která zkvalitňuje podmínky k učení. V rámci výzkumu jsou zpracovány zkušenosti několika vyučujících z mateřských a základních škol, kteří písně do výuky dětí běžně zapojují. Analýza používaných písní se zaměřuje zejména na to, zda jsou písně pro děti vhodné a jaký mají edukativní potenciál (co mohou u dětí rozvíjet). Dále práce přináší několik písní zahraničních adaptovaných pro české školní prostředí a několik písní autorských, které by mohly být využité při výchově a výuce dětí.The thesis on Song as a tool for learning in children with mental retardation presents a view on the use of songs as a way of acquiring knowledge and skills for preschool and younger school-age children. It introduces the reader to the theoretical background of intellectual disability and gives emphasis to the specifics in learning. The work also defines the differences between special music education, music therapy, and music filetic to avoid the common misconception that often considers all work with music and people with disabilities as music therapy. Based on a literature search, this paper presents the educational potential of song, which lies mainly in the development of the child's cognitive, auditory, speech, orientation, social and emotional skills. The use of songs in creating a positive atmosphere that improves the conditions for learning also appears to be important. The experiences of several kindergarten and primary school teachers who routinely incorporate songs into children's learning are elaborated in the research. The analysis of the songs used focuses in particular on whether the songs are suitable for children and what their educational potential is (what they can develop in children). Furthermore, the thesis presents several foreign songs adapted for the Czech school...
Klíčová slova:
děti s mentálním postižením; píseň; speciální hudební výchova; učení dětí s mentálním postižením; children with mental retardation; learning of children with mental retardation; song; special music education