Original title:
Na hraně - arteterapie jako inspirace pro výtvarné vzdělávání
Translated title:
On the edge - art therapy as inspiration for art education
Authors:
Burešová, Tereza ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (advisor) ; Kafková, Helena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce s názvem "Na hraně arteterapie j ako inspi race pro výtvarné vzdělávání" se zabývá postupy , které jsou typické pro arteterapeutické působení. Nahlíží však na ně o ptikou výtvarného pedagoga. teoretické části práce definuje vzdělávací působení vysvětluje výchova cíle vzdělávání pedagogický pracovník. Zaměřuje se také na konkrétní zákonitosti vzdělávací oblasti Umění a kultura Následně tyto poznatky porovnává s ým působení zákl adní cíle této disciplíny a uvádí přís tupy, které arteterapie využívá. Poté práce základní rozdíl těchto oblastí ve kterých se potkávat. Didaktická a výtvarná část práce se z aměřuje na příklady konkrétních pro vzděláv ací potřeby ve formě graficky zpraco vané příručky Příručka obsahuje pět výtvarných aktivit , které mohou být inspirací pro vyučující výtvarné výchovy. Součástí je t aké teré byly realizovány ve 4. třídě základní ško ly. rámci práce byla také provedena kvalitativní výzkumn á sběru byly rozhovory se třemi respondentkami. Na základě analýzy ů ráce závěru nároky, kt eré může alterov aná původně arteterapeutická aktivita klást na o sobnost výtvarného pedago ga příno sy, které může mít pro žáky. KLÍČOVÁ SLOVA výtvarná výchova, arteterapie, metody, cíle, o sobno stně sociální rozvoj,This bachelor's thesis named : On the Edge-Art Therapy as an Inspi rati on for Art Educati on, focuses on activities and approache s which are typical for art therapy and views them through the lens of an art teacher . The theoretical part of th is thesis focuses on education: it defines the go als of education, and the rol es and competencies of a teacher. It also focuses on the specifications of the education area of Arts and culture. This knowledge is then co mpared with the concept of art therapy. The thesis names the basic objectives of this discipline and lists t he main approaches and methods used in this field. Based on these definitions, the text summarises the fundamental differences between educational and therapeutic work and researches it s analogies . Additionally, the thesis provides us with examples o f specific activities and alters them for educational needs in the form o f a brief manual. This manual contains five activities that could function as an inspiration for art teachers. The didactics of this thesis o ffers a reflection and feedback on two select ed activities that were put to the test in the 4th grade of elementary school. In additi on, q ualit ative research was also carried out as a part of this thesis . The research was based on interviews with three respondents....
Keywords:
aims; art education; art therapy; key competencies; methods; personal and social development; arteterapie; cíle; klíčové kompetence; metody; osobnostně sociální rozvoj; výtvarná výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/175801