Original title:
Únikové hry jako výukový nástroj: příklad využití v zeměpisu
Translated title:
Escape games as a teaching tool: an example of use in geography
Authors:
Prášilová, Veronika ; Netrdová, Pavlína (advisor) ; Bernhäuserová, Veronika (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná bakalářská práce se zabývá tvorbou únikové hry jako výukového nástroje. Cílem práce je zhodnotit možnosti využití únikových her ve výuce a navrhnout konkrétní aplikace v hodinách zeměpisu. V první části práce jsou čtenáři seznámeni s hrou v obecném pojetí, dále s didaktickou hrou a v neposlední řadě s hrou únikovou, kde je kladen důraz na její využití ve výuce. V druhé části práce je sestaven obecný postup pro tvorbu únikové hry ve vzdělávání. Hlavním tématem této části je však tvorba dvou únikových her. První hra se zaměřuje na úvodní motivaci k tematickému celku Evropa. Druhá vytvořená hra má za cíl zopakovat a rozšířit žákovy znalosti v tématu střední Evropy. Tato hra je vytvořena v online prostředí, a je ji tak možné použít i při distanční výuce. Klíčová slova úniková hra, didaktická hra, výuka zeměpisu, EvropaThe presented bachelor thesis deals with the creation of an escape game as a teaching tool. The goal of the thesis is to evaluate the possibilities of using escape games in teaching and to propose specific applications in geography lessons. In the first part of the work, readers are introduced to the game in general terms, then to the didactic game, and last but not least to the escape game, where the emphasis is placed on its use in teaching. In the second part of the work is a compiled a general procedure for creating an escape game in education. However, the main topic of this part is the creation of two escape games. The first game focuses on the initial motivation for the thematic unit Europe. The second created game aims to repeat and expand the student's knowledge on the subject of Central Europe. This game is created in an online form, so it can also be used in distance learning. Key words escape game, didactic game, teaching geography, Europe
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/176103