Original title:
Nová žena coby strašák své doby
Translated title:
Haunted by the New Woman
Authors:
Farniková, Hana ; Wallace, Clare (advisor) ; Horová, Miroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] (EN) The transformation of gender is one of the fundamental topics of the late Victorian Gothic. While the earlier Gothic contended with representing a woman as either a victim or a monster, the appearance of the ambiguous New Woman, the journalistic phenomenon that became both the proto-feministic ideal and the conservative counter-ideal, prompted the creation of sympathetic monsters desiring independence. The Gothic alters the strategies of survival, punishing those who stray from social, political, and moral norms. In this way, the Gothic genre not only reacts to cultural ideals and counter-ideals, but it also arouses feelings and challenges readers' preconceptions. The thesis explores relations between figures of monstrous women and the gender ideal dominant at the fin-de-siècle. The female vampire is connected to the qualities commonly associated with the New Woman like promiscuity, hateful behaviour towards children, and yearning for freedom from the shackles of patriarchal society. Though these uncontrollable female fiends are then reduced to the ideal of a dead woman who no longer has any control over her narrative, they return as ghosts, further muddling the lines between traditional feminine and masculine qualities. A possessed woman may behave in a masculine way; a man tortured by a...(CZ) Proměny genderu jsou jedním ze základních témat pozdně Viktoriánského gotického románu. Dřívější gotické romány zobrazovaly ženu buďto jako oběť nebo monstrum, ale poté, co se objevil žurnalistický fenomén Nové ženy, který se stal proto-feministickým ideálem a konzervativní noční můrou, se osud monstrózních žen prahnoucích po nezávislosti stal zdrojem sympatií. Tím, že Gotický román mění pravidla přežití, trestá ty, kteří se zprotiví morálním, sociálním a politickým normám své doby. Nereaguje tak jenom na kulturní ideály a anti-ideály, ale vyvolává také ve čtenáři emocionální odezvu a poskytuje jim tak příležitost přehodnotit vlastní stanoviska. Magisterská práce se zabývá vztahem ženské monstrosity a genderových ideálů, které dominovaly genderové krizi odehrávající se na konci 19. století. Spojuje tedy upírství s vlastnostmi běžně připisovaným Novým ženám, jako je promiskuitní chování, nenávist k dětem, a touha osvobodit se z pout patriarchální společnosti. I když jsou tyto zrůdné ženy přeměněny v ideál mrtvé ženy, která ztrácí kontrolu nad svým příběhem, vrací se pak jako duchové. I nadále tak zaměňují typicky ženské a mužské rysy. Posednutá žena se tak chová jako muž a muž pod mučivým vlivem duchů propadá ženské hysterii. V těchto podmínkách je přežití nemožné. Gotický román 19. století...
Keywords:
New Woman|late Victorian Gothic|vampire|ghosts|survival|ideals; Nová žena|pozdně Viktoriánský gotický román|upír|duch|přežití|ideály
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/175637