Original title:
Výuka tělesné výchovy u žáků s vývojovou dysfázií
Translated title:
Physical Education Lessons in Pupils with Developmental Dysphasia
Authors:
Cíglerová, Anna ; Horynová, Jana (advisor) ; Korandová, Zuzana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na problematiku výuky předmětu tělesná výchova u žáků s vývojovou dysfázií na českých základních školách. Práce je rozdělena na část teoretickou a část empirickou. Teoretická část se zaměřuje na terminologické vymezení vývojové dysfázie a její klasifikaci, shrnuje poznatky z oblasti etiologie, symptomatologie, diagnostiky a terapie. Následně práce vymezuje školní věk, starší školní věk a dále se zaměřuje na charakteristiku předmětu tělesná výchova. Empirická část práce se soustředí na výzkumné šetření, jehož hlavním cílem bylo získat informace o specifikách výuky tělesné výchovy u žáků s vývojovou dysfázií staršího školního věku na vybraných českých základních školách. Výzkumné šetření bylo realizováno metodou smíšeného výzkumu s užitím dotazníkového šetření s uzavřenými, polootevřenými a otevřenými otázkami. K analýze dat bylo užito metody popisné statistiky a pro zpracování dat získaných z polootevřených a otevřených otázek bylo užito metody kódování. Výzkumu se zúčastnilo 34 pedagogů. Mezi specifiky výuky tělesné výchovy respondenti uváděli obtíže žáků s vývojovou dysfázií se zapamatováním a porozuměním delším pokynům, zhoršenou koordinaci pohybů a zvýšenou unavitelnost. Do specifik dále patří hodnocení a motivace žáků či užívání dalších metod a postupů, dále...The thesis focuses on the issue of teaching the subject of physical education to pupils with developmental dysphasia in Czech elementary schools. The thesis is divided into a theoretical part and an empirical part. The theoretical part focuses on the terminology of developmental dysphasia and its classification, summarizes findings from the field of aetiology, symptomatology, diagnosis, and therapy. Subsequently, the thesis defines school age, older school age and further focuses on defining the subject of physical education. The empirical part of the thesis focuses on research, the main goal of which was to obtain information about the specifics of teaching physical education to pupils of older school age with developmental dysphasia in selected Czech elementary schools. The research was carried out by the method of mixed research using a survey with closed, semi-open and open questions. Descriptive statistics methods were used to analyse the data, and coding methods were used to process the data obtained from semi-open and open questions. 34 teachers participated in this research. Among the specifics of teaching the subject of physical education, the respondents mentioned difficulties remembering and understanding longer instructions, impaired coordination of movements and increased fatigue. The...
Keywords:
communication disorder; developmental dysphasia; education; older school age; physical education; narušená komunikační schopnost; starší školní věk; tělesná výchova; vzdělávání; vývojová dysfázie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/175842