Original title:
Online vzdělávání očima studentů VŠ
Translated title:
Online education through the eyes of college students
Authors:
Dirgasová, Simona ; Hrabec, Ondřej (advisor) ; High, Radka (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
slo Abstract:
[eng][cze] This thesis examines the experience of undergraduate students with online learning during the school closures related to the Covid-19 pandemic. In the theoretical section, I present data that relate to the lived experience based on the literature. I then proceed to the empirical section in which I employ qualitative methodology. Specifically, respondents accounts are captured through diaries and interviews. The research group consists of six university students, represented by four women and two men. The age range of the respondents is 22 to 24 years old at the time of writing the diaries. The diaries were recorded by the respondents between February 2021 and July 2021, i.e. during the summer semester of the academic year 2020/2021. In the second stage of data collection, I conducted semi-structured interviews with the same respondents where they reflected on the experience of online learning. I further analysed the data collected in the form of diaries and interview transcripts using Interpretative Phenomenological Analysis (IPA). The analysis resulted in themes that were relevant to all interviewees. These themes are space, relationships, specifics of online teaching, which contains overwhelming, frustration and stress, attention and motivation and also physical aspects. In the last section,...Tato práce se zabývá zkušeností vysokoškolských studentů s online výukou během uzavření škol v souvislosti s pandemií onemocnení Covid-19. V teoretické části představuji data, které se vztahují k prožívané zkušenosti na základě odborné literatury. Následně přístoupím k empirické části, ve které využívám kvalitativní metodologii. Konkrétně jsou výpovědi respondetů zachycené pomocí deníků a rozhovorů. Výzkumnou skupinu tvoří šest vysokoškolských studentů v zastoupení čtyř žen a dvou mužů. Věkové rozmezí respondentů je 22 až 24 let v době psaní denníků. Denníky si respondenti zaznamenávali v období od února 2021 do června 2021, takže počas letního semestru akademického roku 2020/2021. v druhé etapě zběru dat jsem se stejnými respondenty provedla polostrukturované rozhovory, ve kterých reflektovali zkušenost s online výukou. Získané data v podobě deníků a přepisů rozhovorů jsem dále analyzovala pomocí interpretativní fenomenoloické analýzy (IPA). Výsledkem analýzy jsou témata, které byly podstatná pro všechny respondenty. Těmito tématy jsou prostor, vztahy a specifika online výuky, kam patří pocit zahlcení, stres a frustrace, pozornost a motivace a také fyzično. V poslední části jsou tyto zjištění konfrontována s odbornou literaturou. KLÍČOVÁ SLOVA Online výuka, distanční výuka, vysokoškolský studenti,...
Keywords:
distance learning; e-learning; online education; students; dištančná výuka; e-learning; online vzdelávanie; študenti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/175623