Original title:
Intenzivní interakce jako terapeutický přístup u dětí s poruchou autistického spektra
Translated title:
Intensive Interaction as an approach for helping children with autism spectrum disorder
Authors:
Drlíčková, Hana ; Sotáková, Hana (advisor) ; Valentová, Lidmila (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá možným využitím Intenzivní interakce u dítěte s autismem. Teoretická část obsahuje charakteristiku poruch autistického spektra, popisuje obtíže, kterým děti s autismem čelí v oblasti sociability a komunikace, nabízí přehled teoretických souvislostí Intenzivní interakce a popisuje způsob, jakým funguje. V praktické části je pak v rámci kazuistické studie popsána možnost využití Intenzivní interakce při rozvoji sociálních a komunikačních schopností u dítěte s autismem. Bylo zjištěno, že během tří měsíců intervence došlo k pokroku v oblasti sociability a komunikace a že se objevily některé nové vzorce chování, jako například oční kontakt, imitace spolužáků, sociální úsměv, sdílená pozornost či upozorňování na předmět nebo činnost. Pozitivním výsledkem bylo také výrazné snížení stereotypního chování.This thesis examines the possible use of Intensive Interaction in a child with autism. The theoretical part contains a description of autism spectrum disorders, unravels the difficulties children with autism face in the areas of sociability and communication, offers an overview of the theoretical background of Intensive Interaction and describes the way in which Intensive Interaction works. The practical part includes a case study of work with the Intensive Interaction method on developing social and communication skills in a child with autism. It was found that during the three months of the intervention, progress was made in the areas of sociability and communication and that some new patterns of behaviour emerged, such as eye contact, imitating classmates, social smile, shared attention or pointing to an object or activity. There has also been observed a significant reduction of stereotyped behaviour.
Keywords:
Autism Spectrum Disorder; Intensive Interaction; Therapeutic approach; Intenzivní interakce; poruchy autistického spektra; Terapeutický přístup
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/177129