Název:
Skautský vedoucí jako možná podpora pro ohrožené dítě
Překlad názvu:
Scout leader as a possible support for children at risk
Autoři:
Bigasová, Natálie ; Pazlarová, Hana (vedoucí práce) ; Matulayová, Tatiana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Natálie Bigasová Bakalářská práce 2022 Abstrakt - česky Tématem bakalářské práce je role skautského vedoucího v organizaci Junák - český skaut, z.s. v řešení obtížné životní situaci dítěte. V teoretické části se zabývá definováním ohrožení dítěte, jeho formami, příčinami a projevy. V dalších kapitolách jsou uvedeny formální a neformální zdroje podpory ohroženého dítěte. Dále se zaměřuje na roli skautského vedoucího v péči a výchově dítěte, vzdělání vedoucího v této oblasti a zdroje podpory v řešení obtížných situací dítěte. Praktická část se následně zaměřuje na konkrétní zkušenosti s ohroženým dítětem mezi vedoucími. Je použit kvalitativní výzkum s polostrukturovanými rozhovory s deseti respondenty, skautskými vedoucími, kteří se při svém působení ve skautském oddílu setkali s dítětem v obtížné životní situaci. Pro analýzu dat je použita metoda zakotvené teorie. V první části jsou uvedeny použité metody pro práci s výzkumem, v druhé části již popisuje výsledky analýzy dat rozhovorů. Výzkumná část se zaměřuje na oblasti řešené situace, které ovlivňují vnímanou přípravu na řešení této situaci respondenty. Jsou jimi zdroje opory, charakter pomoci, vztahy a komunikace, vliv situace, kvalita přípravy a doporučení. Za důležité výsledky považuji kompetence skautského vedoucího v řešení krizových situací,...Natálie Bigasová Bakalářská práce 2022 Abstrakt - anglicky The topic of this bachelor's thesis is a role of a scout leader in the organization Junák - český skaut, z.s. in solving a difficult life situation of the child. Theoretical part deals with defining child endangerment, its forms, causes and manifestations. In next chapters, formal and informal sources of support for a child at risk are presented. It also focuses on a role of a scout leader in a care and education of the child, the education of leaders in this area and sources of support in solving difficult situations of the child. The practical part then focuses on specific experiences with a child at risk among leaders. Qualitative research is used with semi-structured interviews with ten respondents, scout leaders, who encountered a child in a difficult life situation during their work in the scout organization. The grounded theory method is used for data analysis. The first part presents methods used for research work; the second part already describes the results of interview data analysis. The research part focuses on areas of solved situation that influence the respondents' perceived preparation for solving this situation. They are sources of support, nature of aid, relationships and communication, effect of the situation, quality of...
Klíčová slova:
Ohrožené dítě|Sociální opora|Obtížná životní situace|Skauting|Junák|Skautský vedoucí|Vzdělávání vedoucích; Child at risk|Social support|Difficult life situation|Scouting|Junak|Scout leader|Leader education