Original title:
Časopisy pro děti a mládež (periodické publikace v souvislostech výtvarné výchovy)
Translated title:
Magazines for Children and Youth (Children's Periodicals in the Context of Art Education)
Authors:
Husieva, Kateryna ; Raudenský, Martin (advisor) ; Magidová, Markéta (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce popisuje vznik a vývoj periodickych publikací v souvislostech výtvarné výchovy a analyzuje jejich postavení na mediálním trhu v České republice i v zahraničí. Dotýká se historie dětských periodik. V práci jsem uvažovala také o moderním trhu dětských periodik a jeho problémech, zjišťovala jsem zvláštnosti dětského vnímání časopiseckých produktů a specifika práce při vydávání odborného časopisu pro děti. Předmětem práce je také struktura a obsah dětských časopisů. Teoretická část zkoumá časopisy pro děti a mládež vydávané od počátku a v průběhu 19. století, dále pak časopisy vydávané od konce 2. světové války a v době normalizace. Sleduje vývoj ilustrace a časopisy z pohledu výtvarné výchovy od samého začátku vydávání těchto periodik až po současnost a zaměřuje se na jednotlivé časopisy, které jsou pak inspirací pro vznik vlastního zájmového časopisu pro děti. Didaktická část zkoumá, možnosti využití časopisu při výuce a podněty z hlediska mediální výchovy a zda jsou jednotlivé kroky v rámci tvorby časopisu jsou pro děti srozumitelné a vypracovatelné. Praktická část se zabývá zájmovým časopisem samotným. Ten je určen českým dětem a dětem s odlišným mateřským jazykem. Popisuje proces od inspirace po tvorbu makety časopisu s názvem Kompas. Praktická část zahrnuje orientační výzkumné...The bachelor thesis describes the origin and development of periodical publications in the context of art education, analyses their position on the media market in the Czech Republic and abroad. The history of children's periodicals is considered. The modern market of children's periodicals and its problems are also considered, and the peculiarities of children's perception of periodical products and the specifics of work in publishing a professional children's magazine are identified. The theoretical part examines the magazines published for children and youth since the beginning and during the 19th century, further published since World War II and during the period of normalization. It traces the development of illustration and magazines in terms of creative education from the very beginning of the periodicals to the present day and focuses on the individual magazines that inspired the creation of children's magazines. The didactic part examines the possibilities of using magazines in the classroom and the suggestions from the point of view of media education, whether the individual tasks for creating a magazine are comprehensible and elaborable for children. The practical part deals with the magazine itself, which is intended for Czech children and children with a different mother tongue, from...
Keywords:
art education; editorial design; magazine; media; media education; design periodik; mediální výchova; média; výtvarná výchova; časopis
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/175800