Original title:
Vynořující se dospělost: čtvrtživotní krize a jiná významná témata
Translated title:
Emerging Adulthood: the quarter-life crisisa nd other major themes
Authors:
Fialová, Kateřina ; Valentová, Hana (advisor) ; Presslerová, Pavla (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá obdobím mladé dospělosti, jeho prožíváním a významnými tématy, které ho provází. Na období je v textu nahlíženo skrze teoretické koncepty "vynořující se dospělost" a "čtvrtživotní krize". Teoretická část práce vymezuje současné pojetí období dospělosti a následně zmiňuje relevantní psychologické teorie (autorů E. H. Erikson; J. Marcia; D. Levinson; J. J. Arnett nebo O. Robinson). Praktická část referuje o průběhu a výsledcích výzkumné studie postavené na principech kvalitativní metodologie. V první fázi bylo realizováno 8 individuálních polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný vzorek tvoří skupina žen a mužů ve věku 25-30 let, bezdětní s minimálním dosaženým vzděláním na úrovni SŠ. V druhé fázi byly pořízené rozhovory podrobeny metodě tematické analýzy. Výsledkem práce je ucelený popis sedmi témat vztahující se k dospělosti. Mezi témata patří souhrn definic dospělosti účastníků a účastnic výzkumu; pociťování vlastní dospělosti; dospělost ve vztahu k druhým lidem a další. Výsledky dále zrcadlí obeznámenost a zkušenost výzkumné skupiny s fenoménem čtvrtživotní krize. KLÍČOVÁ SLOVA čtvrtživotní krize; vynořující se dospělost; mladá dospělost; vývojová krize; tematická analýzaThe diploma thesis deals with the period of young adulthood, its experience, and the important topics that accompany it. The period is examined through the theoretical concepts of "emerging adulthood" and "quarter-life crisis". The theoretical part of the thesis defines the current concept of adulthood and then mentions relevant psychological theories (E. H. Erikson; J. Marcia; D. Levinson; J. J. Arnett or O. Robinson). The practical part reports on the progress and results of a research study based on the principles of qualitative methodology. Eight individual semi-structured interviews have been conducted in the first phase. The research sample consists of a group of women and men aged 25-30, childless with a minimum education at the secondary school level. The recorded interviews were then subjected to a thematic analysis in the second phase. The result of the study is a comprehensive description of seven topics related to adulthood. Topics include a summary of the research participants' definitions of adulthood; notion of their own maturity or maturity in relation to other people. The results further reflect the familiarity and experience of the research group with the quarter-life crisis phenomenon. KEYWORDS quarter-life crisis; emerging adulthood; young adults; development crisis; thematic...
Keywords:
emerging adulthood; quarter-life crisis; questionnaire; thematic analysis; young adults; dotazník; mladí dospělí; tematická analýza; vynořující se dospělost; čtvrtživotní krize
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/177145