Original title:
Dropout vysokoškolských studentů
Translated title:
Dropout of college students
Authors:
Havrdová, Alžběta ; Kasíková, Hana (advisor) ; Valenta, Josef (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] 1 Abstrakt Otázka kvality vysokoškolského vzdělávání není jasně ohraničená. Jeden z ukazatelů může být právě míra studijní neúspěšnosti (dropout). Výzkumů na toto téma, především těch systematických a dlouhodobých, nebylo provedeno v České republice mnoho. Poptávka však ukazuje na palčivost a důležitost se fenoménem zabývat, jak z hlediska kvality, tak i financování či rozvoje vysokých škol. Výzkum se zaměřuje na otázku subjektivních důvodů odchodu studentů z vysoké školy v covidové době. Výsledky jsou prezentovány pomocí analýzy kódování, které byly nasbírány v ohniskové skupině. Té se účastnilo šest studentů (vysokých škol), kteří měli s dropoutem vlastní zkušenost. Výsledky jsou následně zakotveny v teorii a jsou porovnány s dosavadními výsledky výzkumů na poli českých vysokých škol. Teorie přináší náhled nejen na studijní neúspěšnost, ale také na přechod mezi střední a vysokou školou, kvalitu vysokoškolského vzdělávání, porozumění potřebám studenta i na možnosti směřování vysokoškolské politiky. 2The issue of quality of higher education is not clearly defined. One of the indicators may be the dropout rate. Not much research has been done on this topic, especially systematic and long-term ones, in the Czech Republic. However, the demand shows the urgency and importance of dealing with the phenomenon, both in terms of quality and financing or development of universities. The research focuses on students' subjective reasons for leaving university during the covid period. The results are presented using a coding analysis that was collected in the focus group. Six students (from six universities) who had their own experience with dropout took part in it. The results are grounded in theory and are compared with previous research results from Czech universities. The theory provides an insight not only into an academic failure, but also into the transition between high school and university, the quality of higher education, understanding the needs of the student and the possibilities of higher education policy.
Keywords:
dropout|University dropout|Reasons for dropout|University education|Prevention of dropout|Quality university education; dropout|důvody dropoutu|kvalita vysokoškolského studia|příčiny důvodů dropoutu|studium na vysoké škole|vysoké školy|vysokoškolské studium|studenti na vysokých školách|Prevence dropoutu
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/177026