Original title:
Rozvoj komunikačních dovedností u dětí s odlišným mateřským jazykem v předškolním vzdělávání
Translated title:
Development of children's communication skills with different Mother Tongues in pre-school education
Authors:
Jelínková, Lucie ; Klenková, Jiřina (advisor) ; Korandová, Zuzana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce speciálněpedagogického charakteru je zaměřena na analýzu metod rozvoje komunikačních dovedností dětí s odlišným mateřským jazykem v předškolním vzdělávání. Cílem práce je získat poznatky uplatnitelné v praxi při práci s těmito dětmi a při snaze o rozvoj jejich komunikačních dovedností. Teoretická část práce, která se opírá o poznatky získané ze studia odborné literatury, současné legislativy a elektronických informačních zdrojů, popisuje klíčové pojmy pro tuto práci, a to vymezení pojmů jako je komunikace, řeč a jazyk, a dále je zde popsána ontogeneze dětské řeči do období předškolního věku a specifika vývoje řeči dětí bilingvních. Na následujících stranách se věnuje popisu systému předškolního vzdělávání v České republice a zaměřuje se především na skupinu dětí s odlišným mateřským jazykem. Empirická část, která je zpracována formou kvalitativního výzkumného šetření v rámci případových studií, popisuje rozvoj komunikačních dovedností u tří dětí s odlišným mateřským jazykem a k tomu použité metody.This bachelor thesis focuses on analyzing methods of speech development skills of kids with different mother languages in preschool education. Main goal of this thesis is to get knowledge applicable in work with kids with different mother language and in developing their communication skills. Theoretical part is based on information from proffesional literature, current legislation and electronic information sources which desrcibe definitions of terms communication, speech and language, ontogenesis of child's speech till preschool age and specifics of bilingual child's speech development. In this thesis is also a describtion of Czech preschool education system and it is focused on a group of kids with different mother languages. The empiric part is processed in the form of qualitative research. The case study desrcibes development of communication skills of three kids with different mother language and the methods that are used.
Keywords:
case study; development of communication skills; different mother language; preschool education; qualitative research; kvalitativní výzkum; odlišný mateřský jazyk; předškolní vzdělávání; případová studie; rozvoj komunikačních dovedností
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/176822