Original title:
Výzvy pro alternativní žurnalistiku v Indonésii: případová studie projektu Multatuli
Translated title:
Challenges for alternative journalism in Indonesia: A case study of Project Multatuli
Authors:
Tivany, Arzia Halida ; Miessler, Jan (advisor) ; Němcová Tejkalová, Alice (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] From 1967 until 1998, Indonesia was under the New Order repressive regime where the media was heavily controlled by the state. After the reform, the tight control over media ended and media liberalization started, inciting media concentration, conglomeration, and commercialization. In this climate, alternative media in Indonesia has emerged to challenge the dominant narrative presented by mainstream media. Project Multatuli emerged in 2021 as the first membership-focused media in Indonesia, carrying the mission of the social movement, by introducing a new type of ethical and sustainable business model within the Indonesian market. The aim of this study is to investigate the challenges and strategies employed by Project Multatuli as well as to identify the main distinction compared to mainstream media outlets. Relying on 9 qualitative interviews and a focus group discussion consisting of 3 participants, Project Multatuli is found to fit the criteria of radical alternative media as well as public service media. Results show that challenges are structural, mostly due to the unprepared press infrastructure in the country and challenging market demography. Meanwhile, their strategies to overcome the challenges are what makes Project Multatuli different from mainstream media outlets. These include their...V letech 1967 až 1998 panoval v Indonésii represivní tzv. "nový řád", kdy byla média pod kontrolou státu. Po reformách tato kontrola skončila a nastala liberalizace, vedoucí ke koncentraci, konglomerizaci a komercionalizaci médií. V tomto prostředí začala vznikat alternativní média s cílem narušit dominantní diskurz mediálního mainstreamu. Project Multatuli vznikl v roce 2021 jako první médium zaměřené na členství s misí sociálního hnutí, kterou realizoval zavedením etického a udržitelného ekonomického modelu, což je na indonéském mediálním trhu novinka. Cílem této práce je prozkoumat výzvy a strategie Projektu Multatuli a také identifikovat hlavní rozdíly vůči mainstreamovým médiím. Na základě devítí kvalitativních rozhovorů a focus group se třemi participujícími dochází práce k závěru, že Project Multatuli nese znaky jak radikálně alternativního média, tak i média sloužícího veřejnosti. Výsledky ukazují, že výzvy, kterým projekt čelí, jsou především strukturálního charakteru, zejména jde o nerozvinutou mediální infrastrukturu v zemi a nepříznivou demografickou strukturu trhu. Od mainstreamových médií odlišují projekt Multatuli strategie, jak tyto výzvy překonat, a to sociální hnutí, kolektivní kolegialní leadership a kolektivní vlastnictví. Klíčová slova Alternativní média, Veřejnoprávní média,...
Keywords:
Alternative Media; Indonesia; Media Entrepreneurship; Media Membership Model; Non-profit media; Project Multatuli; Public Service Journalism; Social Enterprise; Alternativní média; Indonésie; Mediální byznys; Nezisková média; Podnikání v médiích; Project Multatuli; Předplatné; Společensky prospěšné podnikání; Veřejnoprávní média
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/176422