Název:
Hodnocení jako cesta k sebepoznání nejen ve výuce matematiky na 1. stupni ZŠ
Překlad názvu:
Assessment as a way to self-knowledge not only in the teaching of mathematics at the first stage of elementary school
Autoři:
Handíková, Karolína ; Kvaszová, Milena (vedoucí práce) ; Macháčková, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] HANDÍKOVÁ KAROLÍNA, Hodnocení jako cesta k sebepoznání nejen ve výuce matematiky na prvním stupni ZŠ, Praha, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2022. Diplomová práce Hodnocení jako cesta k sebepoznání nejen ve výuce matematiky na prvním stupni ZŠ pojednává o způsobech hodnocení využívaných v prvním období vzdělávání žáků na základních školách. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. Hodnocení je nedílnou součástí vzdělávání a stejně tak, jako se transformují na základě změn ve společnosti jeho jiné části, dochází i u hodnocení k převratům a změnám tak, aby bylo efektivní a reagovalo na nejnovější trendy pedagogiky. Hodnocení je pro pedagogy velkým tématem a mnoho z nich se každodenně zamýšlí nad vhodnou formou hodnocení. V teoretické části práce se vymezuje pojem školního hodnocení, jeho funkce a rozlišují se různé typy školního hodnocení. Na hodnocení je v práci nahlíženo ve třech rovinách - sebehodnocení, vrstevnické hodnocení a učitelské hodnocení. Praktickou část tvoří průzkum, ve kterém jsou dotazováni učitelé na prvním stupni základní školy, a zároveň i samotní žáci, navštěvující první stupeň základní školy. Učitelé jsou dotazováni, které z jednotlivých typů hodnocení využívají, které považují za nejefektivnější a zda jsou v oblasti hodnocení dobře vybaveni. Žáků se...HANDÍKOVÁ KAROLÍNA, Assessment as a Way to Self-Knowledge Not Only in Teaching Mathematics at the First Level of Elementary School, Prague, Faculty of Education, Charles University, 2022. The diploma thesis Assessment as a Way to Self-Knowledge Not Only in the Teaching of Mathematics at the First Stage of Primary School deals with the methods of assessment used in the first period of education of pupils at primary schools. The thesis consists of two parts - theoretical and practical. Evaluation is an integral part of education, and just as other parts of education are transformed on the basis of changes in society, evaluation also undergoes upheavals and changes so that it is effective and responds to the latest trends in pedagogy. Assessment is a big topic for educators, and many of them think about an appropriate form of assessment on a daily basis. The theoretical part of the thesis defines the concept of school evaluation, its functions and distinguishes various types of school assessment. Evaluation is viewed in the thesis on three levels - self-evaluation, peer evaluation and teacher evaluation. The practical part consists of a survey in which teachers at the first stage of primary school are interviewed, as well as the pupils themselves attending the first stage of primary school. Teachers...
Klíčová slova:
formativní hodnocení; Hodnocení; hodnotící dotazníky; kritéria; sebehodnocení; vrstevnické hodnocení; vzdělávací cíle; zpětná vazba; žák prvního stupně ZŠ; Assessment; criteria; educational goals; evaluation questionnaires; feedback; first grade student; formative assessment; peer assessment; self-assessment