Original title:
Využití pohybových her v tréninku házené u dětí.
Translated title:
Using of movement games in handball training for children.
Authors:
Plucarová, Kristýna ; Petružela, Jan (advisor) ; Carboch, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Využití pohybových her v tréninku házené u dětí Cíle: Cílem práce je zjistit, jak jsou u nás v tréninku dětí využívány pohybové hry - s jakým cílem a za jakým účelem je trenéři vybírají. Upřesnit principy a kritéria jejich využívání v tréninku házené. Zjistit stav v oblasti pohybových her v Českém svazu házené. Metody: Ke zpracování bakalářské práce byla vytvořena anonymní anketa pro trenéry házené v kategorii přípravky, minižactva a mladšího žactva. Anketa byla rozšířena pomocí krajských trenérů a manažerů Českého svazu házené do jednotlivých družstev. Výsledky: Využití pohybových her je v tréninku mladšího žactva dle Obecného konceptu metodiky dostatečné. V kategoriích přípravky a minižactva využití pohybových her dostatečné není. Z výsledku lze usoudit, že chybí teoretické znalosti u trenérů těchto kategorií. Klíčová slova: házená, miniházená, pohybové hry, metodika, dlouhodobý rozvoj sportovceTitle: The use of movement games in the handball training for children Objectives: The aim of thesis is to find out how movement games are used in the training of children and youth in our country - with what aim and for what purpose coaches choose them. Specify the principles and criteria of their use in handball training. Find out what are the different states of movement games in the Czech Handball Federation. Methods: For the preparation of the bachelor thesis an anonymous questionnaire was created for handball coaches in the category of pre-school, mini-players and younger players. The questionnaire was extended by the regional coaches and managers of the Czech Handball Federation to the individual teams. Results: The use of movement games in the training of younger pupils is sufficient according to the General Concept of the Methodology. The use of movement games is not sufficient in the pre-school and mini-junior categories. From the result it can be concluded that there is a lack of theoretical knowledge among the coaches of these categories. Keywords: handball, mini handball, movement games, methodology, long-term athlete development
Keywords:
handball; long-term athlete development; methodology; mini handball; movement games; dlouhodobý rozvoj sportovce; házená; metodika; miniházená; pohybové hry
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/175398