Original title:
Kolektivní vs. individuální narativní repertoár na příkladu konkrétních folk groups na Slovácku
Translated title:
Collective vs. individual narrative repertoire on example of specific folk groups in Moravian Slovakia
Authors:
Čechmánková, Martina ; Janeček, Petr (advisor) ; Kreisslová, Sandra (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (česky) V obcích v etnografickém regionu Slovácko se stále dodržuje značné množství ýročních festivit a praktik spojených s různým způsobem udržovanou či konstruovanou tradiční lidovou kulturou. Tyto praktiky, jako jsou hody, stavění májky či vykonávají různé lokální přípravě je připomínána různých narativech, které se pak orální transmisí šíří buď generačně, nebo migrují. Jsou také připomínány při opakovaném konání festivit Narativy se týkají např. složitosti nošení kroje, kradení májek, nebo plánování obchůzek po vesnici. Zachytila jsem také narativy týkající se vlivu populární kultury.(in English): In villages in ethnographic region Slovácko, there is still alive extensive number of annual popular festivities and practices connected with safeguarded or imagined folk culture. These practices, for example feast, making a May tree or Shrovetide etc., are organised by different kinds of folk groups and their realisations and preparations are reminded in various narratives, which are generationaly spread in oral transmission, or they are migrating. Narratives are reminded by repeating of these festivities. Narratives are mostly about problems with wearing folk costumes, stealing May trees or planning a village round. I collected also narratives about effect of popculture.
Keywords:
Folk group|feast group|folk assemblage|folklore|prosaic folklore|folklorism|feast|May tree|carnival|oral history|narrative; folk group|hodová chasa|folklorní soubor|folklor|prozaický folklor|folklorismus|hody|májka|fašank|orální historie|narativ
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/175526