Original title:
Vliv IT ve vyučování na akademické výstupy žáků
Translated title:
The impact of technology in the classroom on academic performance
Authors:
Vantuchová, Kristína ; Votápková, Jana (advisor) ; Secchini, Valeria (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Technology plays an important role in our lives and we cannot ignore it in the education process either. Equipment often varies among schools, complicating the issue of fairness. This bachelor thesis is trying to investi- gate the impact of technology subsidies in education in Slovakia after the year 2015. For the econometric analysis we use publicly available data pro- vided by TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) from 2019. TIMSS 2019 was administered to fourth-graders in 64 countries investigating their mathematics and science achievement and collecting con- textual questionnaires completed by students, their parents, teachers, and school principals. First, we use Difference-in-Differences method to estimate the impact of the policy on learning outcomes. We use the Czech Republic as a control group to estimate the effect of subsidies in Slovakia. According to the results of this model, subsidies caused a slight increase in the achieved score. We then apply the Ordinary Least Squares (OLS) method to assess impact of multiple variables related to the technology. The results vary across different variables. Keywords: education, difference-in-differences, TIMSS, technology, subsi- dies, Slovak republic, Czech Republic Author's email: 32485540@fsv.cuni.cz Supervisor's email:...Technologie hrají v našem životě důležitou roli a nemůžeme je ignorovat ani ve vzdělávacím procesu. Vybavení jednotlivých škol se často liší, což komplikuje otázku spravedlnosti. Tato bakalářská práce se snaží prozk- oumat dopad dotací na technologie ve školství na Slovensku po roce 2015. Pro ekonometrickou analýzu využíváme veřejně dostupná data poskytovaná TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) z roku 2019. TIMSS 2019 bylo zadáno žákům čtvrtých tříd v 64 zemích a zjišťovalo jejich výsledky v matematice a přírodních vědách a shromažďovalo kon- textové dotazníky vyplněné žáky, jejich rodiči, učiteli a řediteli škol. Ne- jprve jsme použili metodu rozdílu v rozdílech k odhadu dopadu politiky na výsledky učení. Českou republiku používáme jako kontrolní skupinu pro odhad vlivu dotací na Slovensku. Podle výsledků tohoto modelu způsobily dotace mírné zvýšení dosaženého skóre. Poté použijeme metodu obyčejných nejmenších čtverců (OLS) k posouzení dopadu více proměnných souvisejících s technologií. Výsledky se u různých proměnných liší. Klíčová slova: vzdělání, metoda rozdílů v rozdílech, TIMSS, technologie, dotace, Slovenská republika, Česká republika E-mail...
Keywords:
academic performance; information technology; akademické výstupy; technologie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/175474