Název:
Chování kompozitních jaderných paliv v průběhu normálního provozu jaderného reaktoru a havarijních situací
Překlad názvu:
Performance of Composite Nuclear Fuels during Normal Operation and Nuclear Reactor Accidents
Autoři:
Foral, Štěpán ; Valach,, Mojmír (oponent) ; Haščík,, Ján (oponent) ; Katovský, Karel (vedoucí práce) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2019
Jazyk:
eng
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstrakt: [eng][cze]
Tato práce se zabývá oblastí kompozitních jaderných paliv založených na UO2 . V práci je vyjmenováno několik materiálů vhodných jako aditivum ty jsou srovnány z několika různých hledisek. Byla vybrána kombinace UO2 + SiC pro detailní analýzu. Bylo zjištěno, že tato kombinace vykazuje dobré parametry v průběhu normálního provozu. Uvolňování plynných produktů štěpení je nižší společně s tepelně-mechanickým namáháním. Nicméně, je potřeba vyvinout nové modely chování kompozitních paliva. Analýza havárie blízké typu LOCA ukazuje, že palivo UO2 + SiC vykazuje poněkud lepší parametry ve srovnání s UO2 . Centrální teplota je nižší a mechanické namáhání je rovněž nižší. Na druhou stranu, analýza RIA havárie ukázala možné potíže. Například, zvýšená tepelná vodivost byla pravděpodobným důvodem zvýšené maximální teploty pokrytí a umocněné krize varu. Toto zjištění se pravděpodobně týká všech paliv založených UO2 , které mají zvýšenou tepelnou vodivost pomocí dopantů.
This work deals with the domain of composite fuels based on standard UO2 . Several candidate materials for dopants are listed in the work and they are compared from different points of view. The UO2 + SiC fuel option is selected for detail analysis. It was found that this fuel option shows good behavior during steady state operation. The Fission Gas Release is lower together with mechanical load. Nevertheless, new models of the composite behavior need to be developed. The analysis of LOCA-type accident reveals that the UO2 + SiC fuel option shows slightly better behavior compared with UO2 . The fuel centerline temperatures is lower and the mechanical loading is lower as well. On the other hand, the analysis of RIA accident revealed possible issues. For example, the increased thermal conductivity was likely the root of higher peak cladding temperature and consequent increased departure from nucleate boiling. This finding is very likely to be find by all UO2 based fuels with thermal conductivity increased by dopant. The work was supported by the CANUT project, reg. No. 2012TE01020455
Klíčová slova:
composite fuel; Light water reactor; LOCA; PWR; RIA; uranium dioxide; WWER; kompozitní palivo; Lehkovodní reaktor; LOCA; oxid uraničitý; PWR; RIA .; VVER
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/208310