Original title:
Vlastenecká výchova v čínských učebnicích dějepisu pro střední školy
Translated title:
Patriotic Education in Chinese Secondary School History Textbooks
Authors:
Jech, Martin ; Hudeček, Jiří (advisor) ; Maršálek, Jakub (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem bakalářské práce je popsat obsah výuky moderních dějin Číny na čínských středních školách a její návaznost na vlasteneckou výchovu. V úvodní části se budu věnovat potřebě po vlastenecké výchově a jejímu vzniku, změně pohledu na dějiny Číny v období ČLR, organizaci výuky dějin, obsahu učiva, zkoušení a procesu vydávání učebnic. Klíčovou částí bude analýza soudobé učebnice moderních čínských dějin - Učebnice povinného vzdělávání - Čínská historie - 8. ročník (Yìwù jiàoyù jiàokēshū - zhōngguó lìshǐ - bā niánjí, 义务教育教科书 - 中国历史 - 八年级) (Qi Shirong, 2017) pro osmý ročník nižší střední školy v Číně. Zde budu analyzovat obsah učebnice od Opiových válek po současnost, sledovat přímý hodnotící narativ a citáty autorit, zdůraznění a vypuštění historických událostí, rétorické obraty a použití hodnotících jazykových prostředků, vizuální doprovod výkladu apod. a budu se zabývat tím, jak tyto prostředky slouží vlastenecké výchově. Klíčová slova Čína, moderní historie, výuka, Opiové války, Taipingské povstání, Yihetuan, Xinhaiská revoluce, Guomindang, Komunistická strana Číny, Dlouhý pochod, Yan'an, čínsko-japonská válka, Čínská lidová republika, Mao Zedong, Velký skok vpřed, Kulturní revoluce, ekonomické doktríny, socialismus, socialismus s čínskými rysy, nacionalismus, vlastenectví, vlastenecká výukaThe main goal of my bachelor thesis is to describe the content of teaching of modern Chinese history at Chinese high schools and its connection to patriotic education. In the introductory part I will focus on the need for patriotic education and its origin, on the changes of the conceptions of Chinese history teaching during the PRC, organization of history teaching, curriculum content, examinations and the process of publishing textbooks. A key part will be the analysis of the contemporary textbook of modern Chinese history - Compulsory education textbook - Chinese history - 8th year (Yìwù jiàoyù jiàokēshū - Zhōngguó lìshǐ - bā niánjí, 义务教育 教科书 - 中国历史 - 八 年级) (Qi Shirong, 2017) for the eighth grade of Chinese compulsory education. Here I will compare the content of the textbook from the Opium Wars to present, direct evaluative narrative and quotations from authoritative sources, emphasis and omission of historical events, rhetorical turns and use of evaluative language, visual accompaniment of interpretation, etc. and I will deal with how these means serve patriotic education. Keywords China, modern history, teaching, Opium Wars, Taiping rebellion, Yihetuan, Xinhai Revolution, Guomindang, Communist Party of China, Long March, Yan'an, Sino-Japanese War, People's Republic of China, Mao Zedong, The...
Keywords:
Chinese nationalism|history textbooks|20th century Chinese history|patriotic education; čínský nacionalismus|učebnice dějepisu|čínské dějiny 20. století|vlastenecká výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/174944