Název:
Role veřejných knihoven v rozvoji digitální gramotnosti
Překlad názvu:
The Role of Public Libraries in Development of Digital Literacy
Autoři:
Schiffnederová, Aneta ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Vojtko, Tibor (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem práce je analýza stavu zapojení veřejných knihoven do rozvoje digitální gramotnosti u dospělé populace. V úvodu se práce zaměřuje na koncept digitální gramotnosti a s ní související pojmy jako digitální propast či digitální kompetence. Ke zjištění stavu digitální gramotnosti u české dospělé populace jsou využity studie Českého statistického úřadu (ČSÚ) a studie Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) PIAAC. Pozornost je dále zaměřena na analýzu strategických a politických dokumentů zabývajících se digitální problematikou. Jedná se o sdělení vydaná Evropskou komisí a strategie schválené vládou České republiky. Následující kapitola se soustředí na veřejné knihovny, které jako kulturní instituce sehrávají významnou roli v oblasti dalšího vzdělávání a tím i důležitou úlohu v realizaci podpory digitální gramotnosti u dospělých. Na úvodní kapitoly navazuje empirické šetření, jehož cílem je analyzovat, jakým způsobem se veřejné knihovny podílejí na rozvoji digitální gramotnosti v České republice. Potřebné informace jsou získávány pomocí kvantitativní metody šetření prostřednictvím vlastního dotazníku, zaslaného městským knihovnám České republiky prostřednictvím e-mailu. Záměrem je shromáždit co nejvíce dat týkajících se realizace digitálního vzdělávání pro veřejnost a zvýšení...The aim of this diploma thesis is to analyze the state of involvement of public libraries in the development of digital literacy among the adult population. The introduction of the diploma thesis is focuses on the concept of digital literacy and related concepts such as the digital divide or digital competence. Studies of the Czech Statistical Office (CZSO) and the PIAAC study of the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) are used to determine the state of digital literacy of the Czech adult population. The second chapter is focuses on the analysis of strategic and political documents connected with digital issues. These documents include publications issued by the European Commission and strategies approved by the Government of the Czech Republic. The next chapter is focuses on public libraries, which are cultural institutions and therefore play an important role in the field of further education and thus also in the implementation of digital literacy support for adults. The subsequent empirical survey builds on the previous chapters and aims to analyze in what way public libraries are involved in the development of digital literacy in the Czech Republic. For the purposes of the empirical survey was used a quantitative survey method, through its own questionnaire, which was...
Klíčová slova:
digitální gramotnost|digitální kompetence|informační společnost|digitální vzdělávání|veřejné knihovny|městské knihovny; digital literacy|digital competence|information society|digital education|public libraries|city libraries