Original title:
Parodie na vzdělávací hry
Translated title:
Parody of educational games
Authors:
Valtonen, Zuzana ; Švelch, Jaroslav (advisor) ; Švelch, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá analýzou parodie v počítačových hrách. Konkrétně pak parodií na vzdělávací hry. Zkoumá pět počítačových parodických her Baldi's Basics in Education and Learning, Baldi's Fun New School, Baldina's Basis in Education Literary Grammar, Frog Fractions a Supervised Driver's Education. U vybraných parodických her popisuje prvky parodie, které následně interpretuje pomocí tří teoretických přístupů k humoru, kterými jsou teorie inkongruence, teorie superiority a teorie uvolnění. Práce se pomocí analýzy vybraných her snaží zjistit, jak spolu souvisejí kontexty vzdělávacích her a parodií. Kvalitativním způsobem zkoumá tématiku, mechaniky a audiovizuální aspekty obou žánrů a poté je mezi sebou porovnává. Dále práce pojednává o historii vzdělávacích her a jejich nedostatcích, které souvisejí se značným rozšířením parodií v období 90. let. Mimo jiné popisuje funkci parodie na příkladech nejčastěji zesměšňovaných herních konvencí first-person shooter, bossfight a achievement systém. V závěru práce zmiňuje univerzálnost parodie v rámci jiného žánru a uvádí příklad parodie na parodii, kterým je hraný parodický muzikál na platformě Youtube, parodující parodickou hru Baldi's Basics in Education and Learning vytvořený fanouškovskou komunitou s názvem Baldi's Basics the Musical.The work deals with the analysis of parody in computer games. Specifically, a parody of educational games. This work examines five computer parody games Baldi's Basics in Education and Learning, Baldi's Fun New School, Baldina's Basis in Education Literary Grammar, Frog Fractions and Supervised Driver's Education. In selected parody games, work describes the elements of parody, which are then interpreted using three theoretical approaches to humour, which are the theory of incongruence, the theory of superiority and the theory of relief. The work tries to find out how the contexts of educational games and parodies are related by means of the analysis of selected games. It qualitatively examines the themes, mechanics and audio-visual aspects of both genres and then compares them. Furthermore, the work discusses the history of educational games and their shortcomings, which are related to the significant expansion of parodies in the 90s. Among other things, it describes the function of parody on the examples of the most frequently ridiculed game conventions first-person shooter, boss fight and achievement system. At the end of the thesis, he mentions the universality of parody within another genre and gives an example of parody of parody, which is a parody musical played on YouTube, parodying the...
Keywords:
educational games; humor; incongruence; parody; parody computer games; humor; inkongruence; parodické počítačové hry; parodie; vzdělávací hry
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/174171