Original title:
Game Over: Smrt ve videohrách a vliv videohry Brothers: Tale of Two Sons na hráče
Translated title:
Game Over: Death in video games and impact of videogame Brothers: Tale of Two Sons on gamers
Authors:
Khan, Jakub ; Švelch, Jaroslav (advisor) ; Švelch, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Videohry již nejsou pouze zábavným artiklem pro určité zájmové skupiny, jde o globální masové médium pro všechny generace, které může být využívané i za jinými účely, než je jen rozptýlení. Předmětem zkoumání této diplomové práce byly videohry a jejich vliv na hráče. Cílem pak bylo zjistit, jakým způsobem hráči a hráčky vnímají smrt ve videohrách, co v nich tento kontakt vyvolává za emoce a reakce a zda mohou videohry měnit jejich vnímání smrti. Výzkum byl uskutečněn pomocí kvalitativního šetření, uskutečněného skrz polostrukturované rozhovory s hráči a hráčkami, kteří si v jeho rámci nejprve zahráli videohru Brothers: A Tale of Two Sons obsahující narativní druh smrti. Z provedeného výzkumu se podařilo zjistit, že zmíněná videohra dokázala vyvolat v hráčích a hráčkách silné emoce, hlavně pak ty negativní, jako smutek, strach nebo lítost, způsobené kontaktem s nečekanou smrtí hlavní postavy, za kterou po celou dobu hráli. Vyvolání těchto emocí bylo umocněno jednoduchým ovládáním a jednoduchými hádankami, umožňující větší soustředěnost na příběh, dále pak interaktivita videohry a sounáležitost s protagonistou. Změnit vnímání smrti pozitivním směrem se povedlo pouze u jednoho účastníka výzkumu ze šesti zúčastněných, ostatní však připustili, že pokud by videohra byla v jistých ohledech kvalitnější...Videogames are no longer just an entertainment product for certain interest groups, they are a global mass medium for all generations that can be used for purposes other than entertainment. The subject of this thesis is videogames and their influence on gamers. The aim is then to find out how male and female gamers perceive death in videogames, what emotions and reactions this contact evokes in them, and whether videogames can change their perception of death. The research was conducted through a qualitative study, conducted through semi- structured interviews with male and female gamers who first played the videogame Brothers: A Tale of Two Sons, which contained a narrative type of death. From the conducted research it was found that the videogame was able to evoke strong emotions in the male and female players, especially negative ones such as sadness, fear, or regret, caused by contact with the unexpected death of the main character they had been playing all along. The evocation of these emotions was enhanced by the simple controls and simple puzzles, allowing for a greater focus on the story, as well as the interactivity of the videogame and belonging to the protagonist. Only one participant out of six in the research succeeded in changing the perception of death in a positive direction, but...
Keywords:
death; emotions; gamers; impact; mitigation; transgression; videogames; emoce; hráči; mitigace; smrt; transgrese; videohry; vliv
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/174574