Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Fenomén korupce jako nástroj populismu v Mexiku: případ A. M. López Obradorovy rétoriky v prezidentské kampani 2018
Original title:
Fenomén korupce jako nástroj populismu v Mexiku: případ A. M. López Obradorovy rétoriky v prezidentské kampani 2018
Translated title:
Corruption phenomenon as a populist tool in Mexico: the case of A. M. López Obrador's rhetoric in 2018 presidential campaign
Authors:
Primasová, Rachel ; Perutka, Lukáš (advisor) ; Raška, Francis (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce s názvem Fenomén korupce jako nástroj populismu v Mexiku: případ A. M. López Obradorovy rétoriky v prezidentské kampani 2018 se zabývá korupčním bojem Lópeze Obradora, prezidenta Mexika v období 2018-2024. Jeho výrazná protikorupční rétorika ve volební kampaní 2018 vedla ke vzniku mnohých očekávání, jak u veřejnosti, tak u zahraničních organizací. Po první polovině funkčního období prezidenta Mexika však k úspěšnému protikorupčnímu boji nedošlo, naopak se pozice Mexika v oblasti korupce zhoršila. Nevyřešení problému úplatkářství, korupční skandály v blízkosti prezidenta, nejasná metodologie protikorupčního boje spolu s historií Lópeze Obradora jako populistického rétora vede k otázce, do jaké míry byl slíbený boj s korupcí myšlen vážně a do jaké míry se jednalo jen o nástroj k získání podpory veřejnosti. Autorka v diplomové práci potvrzuje hypotézu, že v případě Lópeze Obradora se jednalo o využití tématu korupce jako nástroje politické strategie populismu. Tato teorie předpokládá využití vhodných okolností populistickým aktérem k dosažení vytyčených cílů. Institucionální slabost, důležitost problematiky korupce a zdiskreditování předchozích vlád vytvořili příhodné okolnosti pro úspěch populistické rétoriky Lópeze Obradora. Politická strategie byla úspěšná, po získání mandátu už ale k plnění...The thesis entitled The Phenomenon of corruption as an instrument of populism in Mexico: the case of A. M. López Obrador's rhetoric in the 2018 presidential campaign examines the corruption struggle of AMLO, the President of Mexico in the 2018-2024 period. His strong anti-corruption rhetoric in the 2018 election campaign led to many expectations, both among the public and foreign organizations. However, after the first half of the Mexican President's term, there has been no successful anti-corruption fight; instead, Mexico's position on corruption has worsened. The failure to tackle the problem of bribery, corruption scandals close to the president, the unclear methodology of the anti-corruption fight, together with López Obrador's history as a populist rhetorician, leads to the question of how far the promised fight against corruption was serious and how far it was just a tool to gain the necessary public support. The author's thesis confirms the hypothesis that in López Obrador's case it was a matter of using the issue of corruption as a tool of political strategy of populism. This theory assumes the use of appropriate circumstances by a populist actor to achieve the set goals. Institutional weakness, the importance of the issue of corruption and the discredited nature of previous governments created the...
Keywords:
AMLO; corruption; Mexico; MORENA; political strategy; populism; AMLO; korupce; Mexiko; MORENA; politická strategie; populismus
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/174446