Original title:
Konstrukce francouzské národní identity v učebnicích pro děti
Translated title:
Construction of national French identity in Children's textbooks
Authors:
Ahossey, Chantal ; Lütke Notarp, Ulrike (advisor) ; Supa, Markéta (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem zkoumání diplomové práce Konstrukce francouzské národní identity v učenicích pro děti je popsat na jakých základech je vystavěna aktuální francouzská národní identita, vyobrazená ve francouzských učebnicích historie a občanské výchovy pro základní školy a gymnázia. Teoretická část představuje koncepty kultury, národu a kolektivní paměti jako klíčové elementy pro konstrukci národní identity a diskurz použitý v učebnicích jako nástroj pro předání kulturních prvků a médium pro konstruování kulturní reality. Záměrem práce je proto metodou lingvistické diskurzivní analýzy identifikovat v učebnicových textech elementy diskurzu, které mají výpovědní hodnotu o francouzské kultuře. Na základě výsledků analýzy je pak rekonstruován francouzský národní sebeobraz. Následně je porovnáno národní sebepojetí vycházejícím z učebnic s tím, které je vykreslené v novoročních proslovech francouzských prezidentů mezi lety 2012-2018. Cílem srovnání je vyhodnotit, zda jsou mezi oběma verzemi francouzské národní identity patrné rozdíly nebo, zda stojí na podobných základech. Klíčová slova Národní identita, Francie, kultura, lingvistika obsahová analýza , konstruktivismus, učebnice, kolektivní paměť, národ Název práce Konstrukce francouzské národní identity v učebnicích pro děti.The research for the dissertation on "the construction of French national identity in the textbooks for children" is aimed towards a descriptive analysis of the foundations of French national identity. The research is based on the portrayal of French national identity in the history and civic education textbooks for primary and secondary schools. The theoretical part represents a notion of culture, nation and collective memory as key elements for the construction of national identity. The discourses used in textbooks are presented as a tool for the handover of cultural elements and a medium for the construction of a cultural reality. Consequently, through methods of discourse analysis, the dissertation focuses on identifying elements of discourse in the textbooks' contents that testify of French culture. On the basis of the results extracted from the research, the self-image of French nationality is then reconstructed. Subsequently, the national self-conception emerging from the textbooks is compared to the one drawn through the new year's presidential speeches between the years 2012 to 2018. The aim of this comparison is to assess whether these two models of French identity hold evident distinctions or if they are constructed on similar foundations. Keywords National identity, France, culture,...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/174644