Original title:
Individualizační přístupy v mateřské škole
Translated title:
Individualization Approaches in Kindergarten
Authors:
Mlynková, Jana ; Kasíková, Hana (advisor) ; Valášková Vincejová, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (česky) Diplomová práce s názvem "Individualizační přístupy v mateřské škole" pojednává o individualizovaném vzdělávání dětí předškolního věku v mateřských školách. Zabývá se zkoumáním způsobů individualizačních přístupů prostřednictvím pozorování, rozboru dokumentů a strukturovaného rozhovoru s učitelkami vybrané mateřské školy. Teoretická část případové studie vymezuje základní pojmy související s pojmem individualizace a přináší širší pohled na individualizaci a její možné strategie v prostředí mateřské školy. Cílem je zjistit a popsat jaké způsoby individualizačních principů jsou využívány, jak jsou realizovány v běžné mateřské škole. Práce se zaměřuje na různé přístupy, které vyhledává učitelka, s ohledem na respektování jednotlivých individuálních potřeb, schopností a zájmů každého dítěte. Zaměřuje se na podmínky, které je třeba vytvořit pro tuto formu vzdělávání. První část práce seznamuje se základními pojmy, přináší teoretický nástin pojmů, které mají vliv na individualizované vzdělávání a souvisejí se způsoby individualizované práce. Vychází z dostupných zdrojů obsahujících formy individualizovaného vzdělávání. V práci se popisuje pedagogická diagnostika, práce s portfoliem, sebehodnocení dětí a plánování učitelky. Zmínka je zde o historickém pohledu na téma individualizace. V praktické...(in English): The diploma thesis entitled "Individualization approaches in kindergarten" deals with the individualized education of preschool children in kindergartens. The thesis deals with the study of ways of individualization approaches through observation, analysis of documents and structured interviews with teachers of a selected kindergarten. The theoretical part of the case study defines the basic concepts related to the concept of individualization and provides a broader view of individualization and its possible strategies in the kindergarten environment. The aim is to find out and describe what ways of individualization principles are used and how they are implemented in a regular kindergarten. The work focuses on the different approaches that the teacher looks for concerning respecting each child's the individual needs, abilities and interests. It focuses on the conditions that need to be created for this form of education. The first part of the work introduces the basic concepts, brings a theoretical outline of concepts that affect individualized education and are related to the ways of individualized work. It is based on available resources containing forms of individualized education. The thesis describes pedagogical diagnostics, working with portfolios, children's self-evaluation,...
Keywords:
Individualization|differentiation|Kindergarten|methods and forms of work|pedagogical diagnostics|kindergarten teacher|portfolio|records of the child's development and progress|observation|planning; Individualizace|diferenciace|mateřská škola|metody a formy práce|pedagogická diagnostika|učitelka mateřské školy|portfolio|záznamy o rozvoji a pokroku dítěte|pozorování|plánování
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/174540