Original title:
USB-mikroskop v chemii a geologii - hračka pro geeky nebo pomůcka pro výuku přírodních věd?
Translated title:
USB-microscope in chemistry and geology - a toy for geeks or a teaching aid?
Authors:
Kopecký, Ondřej ; Šmejkal, Petr (advisor) ; Martínek, Václav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ve školním prostřední se často využívají mikroskopy, aby daly žákům vhled do mikrosvěta, ať už (zejména) pro sledování malých objektů v biologii, ale také v chemii nebo geologii. Pro sledování neprůhledných objektů se obvykle využívá stereoskopický mikroskop, jiným slovem binolupa. Tato zařízení umožňují zkoumat větší, neprůhledné a prostorové vzorky. V posledních dekádách se na trhu a v technických oborech objevuje tzv. USB-mikroskop, který by mohl díky svým vlastnostem jako je odolnost a malé rozměry zařízení být alternativou binolupy. Tato zařízení se ovšem ve výuce zatím moc nevyužívají, je ale otázka, zda by jejich využívání nepřinášelo obtíže či bylo méně názorné pro výuku, např. díky omezenému zornému poli USB-mikroskopu v porovnání s binolupou. Práce se tak v daném ohledu zabývá pozorováním binolupy a USB-mikroskopu z hlediska motivace žáků při práci s uvedeným zařízením a dále se snaží hodnotit uživatelskou zkušenost žáků při práci s uvedenými zařízeními. Za tímto účelem byla připravena výuková aktivita pro práci s binolupou a USB-mikroskopem, v níž žáci pomocí binolupy a USB-mikroskopu určovali u minerálů krystalografickou soustavu, jejich chemické složení a s tím spojený tvar. Následně prostřednictvím dotazníkového šetření hodnotili práci s binolupou s USB-mikroskopem. Výsledky šetření...Microscopes are often used in school environments to give students insight into the microworld, whether (especially) to observe small objects in biology, but also in chemistry or geology. A stereoscopic microscope, in other words a binocular, is usually used to observe opaque objects. These devices make it possible to examine larger, opaque and three-dimensional samples. In recent decades, the so-called USB-microscope has appeared on the market and in technical fields, which could be an alternative to binoculars due to its properties such as durability and small device dimensions. However, these devices are not widely used in teaching yet, but the question is whether their use would not cause difficulties or be less illustrative for teaching, eg due to the limited field of view of the USB-microscope compared to binolup. In this regard, the work deals with the observation of binoculars and USB-microscope in terms of motivation of students in working with the device and also tries to evaluate the user experience of students in working with these devices. For this purpose, a teaching activity was prepared for working with a binolup and a USB-microscope, in which students used a binolup and a USB-microscope to determine the crystallographic system, their chemical composition and the associated shape of...
Keywords:
binocular microscope; chemistry education; comparison; geology education; USB microscope; binolupa; porovnání; USB mikroskop; výuka chemie; výuka geologie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/173798