Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Náročnost doktorského studia v České republice: případová studie studijních povinností v programech politologie, sociologie a sociální práce
Original title:
Náročnost doktorského studia v České republice: případová studie studijních povinností v programech politologie, sociologie a sociální práce
Translated title:
The difficulty of doctoral studies in the Czech Republic: case study of study obligations in political science, sociology and social work programs
Authors:
Brych, Jan ; Veselý, Arnošt (advisor) ; Doleček, Pavel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce zkoumá náročnost studijních povinností doktorských studijních programů politologie, sociologie a sociální práce napříč ČR. Výzkumný problém spočívá ve zkoumání náročnosti studijních povinností v kontextu problematických faktorů českého doktorské studia. Hlavním cílem práce je porovnat studijní povinnosti výše zmíněných studijních programů, za pomoci teorie historického institucionalismu odhalit formální i neformální instituce, které ovlivňují nastavení studijních povinností v doktorském studiu a přijít na to, proč jsou v ČR součástí studijních povinností publikační povinnosti. Informace z provedených 17 kvalitativních rozhovorů se zástupci oborových rad zkoumaných studijních programů a s experty na doktorské studium byly analyzovány metodou kvalitativní obsahové analýzy. Výsledky primárního výzkumu jsou doplněny poznatky z výzkumného šetření Doktorandi 2021, které se týkají studijních povinností doktorských studentů. Z výsledků výzkumu vyplývá, že studijní povinnosti se mezi obory politologie, sociologie a sociální práce liší pouze v drobných detailech. Nastavení studijních povinností v ČR ovlivňují formální instituce jako zákon o VŠ nebo nařízení o standardech pro akreditace. Dále nastavení studijních povinností ovlivňují neformální instituce. Především tlak na publikační výstupy,...The diploma thesis examines the difficulty of study obligations of doctoral study programs in political science, sociology, and social work across the Czech Republic. The research problem lies in the examination of the difficulty of study obligations in the context of problematic factors of Czech doctoral studies. The main objective of the thesis is to compare the study obligations of the above-mentioned study programs, to reveal formal and informal institutions that influence the setting of study obligations in doctoral studies with the help of the theory of historical institutionalism, and to find out why publication obligations are part of the study obligations in the Czech Republic. Information from 17 qualitative interviews with representatives of the subject-area boards of the examined study programs and with experts in doctoral studies was analyzed using the method of qualitative content analysis. The results of the primary research are complemented by findings from the research survey Doktorandi 2021, which relates to the study obligations of doctoral students. The results of the research show that study obligations differ between the fields of political science, sociology, and social work only in minor details. The setting of study obligations in the Czech Republic is influenced by formal...
Keywords:
case study; doctoral education; historical institutionalism; new institutionalism; PhDs; publication outputs; doktorské studium; historický institucionalismus; nový institucionalismus; publikační povinnosti; případová studie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/174250