Název:
V tratolišti: Detektivka a její produkční cykly mezi různými aktéry zestátněné československé kinematografie (1945-1965)
Překlad názvu:
In Pool of Blood. Crime Films and its Production Cycles between Various Participants of Czechoslovak Nationalized Cinema (1945-1965)
Autoři:
Mišúr, Martin ; Bláhová, Jindřiška (vedoucí práce) ; Klimeš, Ivan (oponent) ; Hain, Milan (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Východiskem disertační práce je tázání po předpokladech hrané, dlouhometrážní detektivky v prostředí zestátněné československé kinematografie. Výzkum zamýšlí hloubkově pokrýt období rámcově mezi lety 1945 až 1965, tedy od okamžiku květnového osvobození a srpnového zestátnění do fáze dílčího utlumení produkčních cyklů a žánrových označení. Od poloviny šedesátých let se tyto filmy etablovaly a po dobu několika desetiletí úspěšně přečkaly četné kolize produkční i společensko-politické. Klíčovým úkolem práce je objasnit, co především stálo právě za tímto žánrovým vývojem. Metodologicky práce těží ze žánrové teorie, konkrétně pak výzkumu produkčních cyklů, adaptovaném na tuzemské prostředí. Vymezení produkčního cyklu - tematický vzorec v produkčním uplatnění, který je při nepřerušené pravidelnosti realizován po dobu několika let - je přebráno z dosavadních definic badatelů, jež výzkum proponovali (Rick Altman, Steve Neale), a zejména pak těch, kteří podněty rozvinuli v argumentačně komplexních monografiích (Richard Nowell, Peter Stanfield). Pro místně lokalizovaný výzkum je podstatná adaptace výzkumných pozic na tuzemské prostředí (Petr Szczepanik). Pokládám produkční cyklus za prostor pro trojí analytické tázání - tematické, produkční a časové -, přičemž každé slibuje specifický přínos. Dvě základní výzkumné...The starting point of this dissertation thesis is a question relating to the assumptions of fictional, long-length crime films in the environment of the nationalized Czechoslovak cinema. The underlying research covers in depth the period between the years 1945 and 1965. The time period covered by this thesis begins with the moments of the May liberation and the August nationalization in Czechoslovakia and ends with the phase of a partial exhaustion of production cycles and genre designations. Since the mid-1960s, these films have established themselves and have successfully withstood numerous production and socio-political collisions for several decades. The main objective of this thesis is to clarify what was behind this genre development. Methodologically, the thesis applies the genre theory and benefits specifically from the research into production cycles adapted to the domestic environment. The definition of a production cycle - a thematic pattern occurring in a production application that is implemented regularly and without interruption over a period of several years - is adopted from the already existing definitions formulated by researchers who proposed this term (Rick Altman, Steve Neale), as well as (and especially) from those researchers who developed the relevant stimuli in their complex...
Klíčová slova:
Československo|kriminální fikce|produkční cyklus|zestátněná kinematografie|žánrová teorie; crime fiction|Czechoslovakia|genre theory|nationalized cinema|production cycle