Original title:
Multiplatformní 2D herní framework
Translated title:
Cross-platform 2D game framework
Authors:
Zeman, Tomáš ; Gemrot, Jakub (advisor) ; Holan, Tomáš (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Jedním z nejužitečnějších nástrojů pro usnadnění vývoje her je herní framework. Jde o obvykle složitý software, který vývojářům poskytuje abstrakci nad herními komponentami jako například vykreslování, fyzika, zvuk, uživatelský vstup nebo umělá inteligence. Cílem této práce je vytvoření jednoduchého herního frameworku pro 2D hry zaměřeného na rychlost, rozšířitelnost a multiplatformnost. Druhým cílem práce je implementace ukázkové hry pro demonstraci funkcí a funkčnosti enginu. K vytvoření enginu byl použit jazyk C++ a část knihovny SDL. Za cílové platformy byly vybrány Windows a Linux. Hra byla úspěšně implementována a zprovozněná na obou platformách za využití téměř všech možností enginu.One of the most useful tools for game development is a game framework. It is usually a complex software which offers abstraction of game components such as rendering, physics, sound, user input or AI. The goal of this thesis is to create a simple game framework for 2D games, focused on performance, extensibility and multiplatformity. A second goal of this thesis is implementation of an example game for demonstration of functions and functionality of the framework. Programming language C++ was chosen for development of the framework along with a portion of SDL library. Target platforms were chosen to be Windows and Linux. The example game was successfully implemented and tested on both platforms using most of the framework's capabilities.
Keywords:
game framework|2D|C++|cross-platform; herní framework|2D|C++|multiplatformní
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/173941