Original title:
Algoritmy sociálních sítí v české mediální gramotnosti
Translated title:
Social media algorithms in Czech media literacy
Authors:
Kořenář, Patrik ; Wolák, Radim (advisor) ; Supa, Markéta (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Přechod z masových na síťová média s sebou nese řadu významných společenských a technologických změn. Globální platformy sociálních sítí, které dominují konzumaci a produkci mediálního obsahu, ke své funkci využívají řadu komplexních technologií, mj. tzv. algoritmů. Delegace činností na tyto komplikované systémy, fungující v posledních letech na bázi strojového učení, má zásadní dopad na řadu aspektů života jednotlivce i fungování společnosti. V této práci zkoumáme funkce a dopady algoritmů sociálních sítí, jejich zastoupení v české mediální gramotnosti a mediálním vzdělávání a zjišťujeme, zda a do jaké míry jsou o jejich existenci a funkci informováni studenti středních škol. Docházíme ke znepokojivému zjištění, že i přes významnou úlohu algoritmů v současném mediálním prostředí nejsou v mediální gramotnosti ani vzdělávání prakticky vůbec zastoupeny.Transition from mass media to new media is closely tied to a number of societal and technological changes. Global social media platforms are dominating both consumption and production of media content and doing so they employ series of complex technologies, e.g. algorithms. Delegation of labour from humans to these complex systems (in recent years operating on basis of machine learning) has serious influence on many aspects of individual life and processes inside a society itself. In this work we analyse function and influence of social media algorithms and we try to find out if and to what extend is this information transfered into media literacy of high school students in Czech republic. We come to a worrying conclusion that despite its massive influence in contemporary media landscape, the topic of social media algorithms in Czech media literacy and media education is basically absent.
Keywords:
algorithm; media education; media literacy; New media; social media; social network; technology; algoritmus; mediální gramotnost; mediální vzdělávání; Nová média; sociální média; sociální sítě; technologie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/174485