Original title:
Pacientovo pojetí nemoci Diabetes mellitus a edukační proces
Translated title:
Patient's conception of diabetes mellitus and the educational process
Authors:
Šitinová, Jana ; Vachková, Eva (advisor) ; Borkovcová, Jitka (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Autor: Jana Šitinová Instituce: Ústav nelékařských studií LF UK v Hradci Králové Název práce: Pacientovo pojetí nemoci diabetes mellitus a edukační proces Vedoucí práce: Mgr. Eva Vachková, Ph.D. Počet stran: 133 Počet příloh: 8 Rok obhajoby: 2022 Klíčová slova: diabetes mellitus, pacientovo pojetí nemoci, edukace, edukační proces, selfmonitoring, edukace diabetika Bakalářská práce pojednává o pacientově pojetí nemoci diabetes mellitus a o edukačním procesu. V teoretické části je zachycena problematika pacientova pojetí nemoci. Dále se věnuje samotnému onemocnění diabetes mellitus - jeho charakteristice, klinickému obrazu, diagnostice, léčbě a možným komplikacím. Další část je zaměřena na obecnou edukaci a poslední oblast se týká specifické edukace v diabetologii. Empirická část se opírá o výsledky kvantitativního standardizovaného dotazníku IPQ-R-CZ. Pro výzkum byla použita rozšířená verze. Na výzkumném šetření se celkově podílelo 50 respondentů s diabetem mellitem, konkrétně s podtypem MODY. Dotazník zjišťuje pojetí nemoci, symptomy, pacientův názor na nemoc a možné příčiny vzniku tohoto onemocnění. Výsledky byly porovnány s jinými výzkumnými studiemi a implementovány do edukačního procesu.Name and surname of the author: Jana Šitinová Institution: Charles University in Prague, Faculty of Medicine in Hradec Králové, Department of Non-medical Studies Title: Patient's conception of Diabtes mellitus and educational process Supervisor: Mgr. Eva Vachková, Ph.D. Number of pages: 133 Number of appendixes: 8 Year of defense: 2022 Keywords: diabetes mellitus, patient's illness concept, eduacation, educational process, self-care, diabetic education This bachelor thesis deals with patient's conception of an illness Diabetes mellitus and with educational process. The problematics of the patient's conception of the illness is captured in theoretical part of the thesis. Theoretical part also deals with the illness Diabetes mellitus itself - its characteristics, clinical view, diagnostics, treatment, and possible complications. Next part is focused on general education and the last part describes specific education process in diabetology. Empiric part of the thesis relies on quantitative standardized questionnaire IPQ-R-CZ results. The expanded version was used for this research. 50 respondents in total suffering from Diabetes mellitus were part of the research, more specifically patients with MODY subtype. The questionnaire detects the disease concept, symptoms, patient's opinion about the illness...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/173660