Název:
Překážky a příležitosti strategického řízení vysokoškolského vzdělávání v západní Africe: Případová studie Senegalu
Překlad názvu:
Barriers and Opportunities of Strategic Governance in Higher Education in West Africa: The Case of Senegal
Autoři:
Ndiaye, Sokhna Adele Rosalie ; Potůček, Martin (vedoucí práce) ; Vlk, Aleš (oponent) ; GUEYE, Serigne Magueye (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2022
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] References NDIAYE, Sokhna, A. R. Barriers And Opportunities Of Strategic Governance In Higher Education In West Africa: The Case Of Senegal. Praha, 2022. 212 pages. Dissertation thesis (PhD.). Charles University, Faculty of Social Sciences, Institute of Sociological Studies. Department of Public and Social Policy. Supervisor Prof. PhDr. Martin Potůček, CSc., M.Sc. Abstract This dissertation project presents an analysis of the higher education system in Senegal. Indeed, the past three decades of higher education have been marked by a growing instability of the system manifested mainly in access and quality issues. Despite the different programs and policies elaborated and implemented, these problems only persist. As such, I attempt to answer the main questions: What are the most essential factors for the unsuccessful implementation of significant Higher Education policies in Senegal? In which ways could strategic governance be improved to remedy the current pitfalls of the system? By extension, I propose as a potential solution the rethinking of the governance approach to higher education by studying the barriers and opportunities of strategic governance in higher education in Senegal. This study is based on both qualitative and quantitative data analysis aiming to understand the considered problems through...References NDIAYE, Sokhna, A. R. Barriers And Opportunities Of Strategic Governance In Higher Education In West Africa: The Case Of Senegal. Praha, 2022. 212 pages. Dissertation thesis (PhD.). Charles University, Faculty of Social Sciences, Institute of Sociological Studies. Department of Public and Social Policy. Supervisor Prof. PhDr. Martin Potůček, CSc., M.Sc. Abstrakt Disertace představuje analýzu systému vysokoškolského vzdělávání v Senegalu. V posledních třech desetiletích se vysokoškolské vzdělávání vyznačovalo rostoucí nestabilitou systému, která se projevovala především v otázkách přístupu ke vzdělávání a jeho kvality. Navzdory různým programům a navrženým a realizovaným politikám tyto problémy přetrvávají. Pokusím se proto odpovědět na hlavní otázky: Jaké jsou nejpodstatnější faktory neúspěšné implementace významných politik vysokoškolského vzdělávání v Senegalu? Jakým způsobem by bylo možné zlepšit strategické řízení, aby byla odstraněna současná úskalí systému? V návaznosti na to navrhuji jako možné řešení přehodnocení přístupu k řízení vysokého školství prostřednictvím studia překážek a příležitostí strategického řízení ve vysokém školství v Senegalu. Disertační práce je založena na kvalitativní i kvantitativní analýze dat, jejímž cílem je porozumět zkoumaným problémům z různých úhlů pohledu....
Klíčová slova:
Senegal; Strategické Řízení; Vysokoškolské Vzdělání; Vzdělání; Řízení; Education; Governance; Higher Education; Senegal; Strategic Governance