Original title:
Práce s metodou Learning Stories ve věkově homogenní třídě v prostředí české mateřské školy
Translated title:
Work with the Learning Stories method in the age homogenous class in the context of Czech nursery school
Authors:
Niková, Tereza ; Loudová Stralczynská, Barbora (advisor) ; Uhlířová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou hodnocení procesů učení předškolních dětí. Cílem práce je prohloubit teoretické poznatky a implementovat metodu Learning Stories v České republice. Learning Stories odpovídají klíčovým znakům formativního hodnocení, podporují individuální učení dítěte, sledují jeho pokrok a rozvíjí pedagogickou praxi učitelů. Teoretická část charakterizuje formativní hodnocení a jeho klíčové znaky. Hlavní část teoretické práce je věnována metodě Learning Stories. Objasňuje teoretická východiska vzniku metody na Novém Zélandu, její přínosy, rozvoj učení dítěte, sledování jeho pokroku a práci učitele v procesu hodnocení předškolního vzdělávání. V empirické části diplomové práce byl realizován akční výzkum ve věkově homogenní třídě dětí předškolního věku. Bylo využito obsahové analýzy dopisů (jako výstup metody Learning Stories) a zpětné vazby od rodičů pomocí dotazníků. Dopisy byly analyzovány na základě kritérií, kdy bylo zkoumáno, zda splňují principy metody Learning Stories, jak ovlivňují hodnocení učitele a plánování pedagogické činnosti. Pomocí dotazníků bylo zjišťováno, jak rodiče hodnotí přínos metody. Práce reflektuje i výsledky ze sebehodnocení práce autorky jako učitelky v mateřské škole. KLÍČOVÁ SLOVA metoda Learning Stories, formativní hodnocení, dispozice k učení,...The thesis deals with the issue of assessment of learning processes of preschool children. The aim of the thesis is to deepen the theoretical knowledge and to implement the Learning Stories method in the Czech Republic. The Learning Stories correspond to the key features of formative assessment, supports individual child's learning, monitors child's progress and develops teachers' pedagogical practice. The theoretical part characterizes formative assessment and its key features. The main part of the theoretical work is devoted to the Learning Stories method. It explains the theoretical foundations of the origin of the method in New Zealand, its benefits, the development of children's learning, the observation of the it's progress and the teacher's work in the process of early childhood assessment. The empirical part of the thesis involved action research in the age homogeneous class of pre- school children. Content analysis of letters (as the output of the Learning Stories method) and questionnaires as feedback from parents were used. The letters were analysed based on the criteria of whether they met the principles of the Learning Stories method, how they influence teacher's evaluation and pedagogical planning. The questionnaires were used to determine, how parents evaluate the benefits of the...
Keywords:
assessment of the learning process; formative assessment; learning disposition; Learning Stories method; preschool child; theoretical foundations; dispozice k učení; dítě předškolního věku; formativní hodnocení; hodnocení procesu učení; metoda Learning Stories; teoretická východiska
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172840