Original title:
Tělesná výchova v závislosti na typu MŠ
Translated title:
Physical education depending on the type of kindergarten
Authors:
Sismilichová, Adéla ; Pádivý, Martin (advisor) ; Dvořáková, Hana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce bylo zjistit, zda jsou rozdíly v tělesné výchově mateřských škol ve městě a na vesnici. Teoretická část se věnuje Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání, vývojové charakteristice dětí předškolního věku, pohybovým činnostem v mateřské škole, vývojem dětí ve vztahu k pohybovým činnostem, pohybovým dovednostem a schopnostem. Výzkumné šetření bylo provedeno formou dotazníku. Byly zjišťovány odchylky v prostorech pro cvičení, v tělovýchovných pomůckách, v náplni a časové dotaci tělesné výchovy, pohybových dovednostech dětí při nástupu do mateřské školy a získaných pohybových dovednostech při odchodu na základní školu. Výsledky dotazníkového šetření byly následně zpracovány do grafů a vykazují minimální rozdíly v tělesné výchově mateřských škol ve městě a na vesnici. Na základě odpovědí byl sestaven rozhovor, který byl realizován se dvěma pedagogy mateřských škol. KLÍČOVÁ SLOVA Tělesná výchova, mateřská škola, předškolní věk, pohybové činnosti, dítě, učitelé, město, vesnice.The aim of the thesis was to determine whether there were differences in the physical education of nursery schools in the town and in the village. The theoretical part is devoted to the Framework Educational Program for Preschool Education, the developmental characteristics of preschool children, movement activities in kindergarten, development of children in relation to movement activities, mobility skills and abilities. The research investigation was carried out in the form of a questionnaire. Variations were found in exercise areas, physical aids, filling and time subsidy of physical education, movement skills of children when they entered nursery school and acquired movement skills when they left for primary school. The results of the survey were subsequently compiled into graphs and show minimal differences in physical education of nursery schools in the town and in the village. Based on the answers, an interview was compiled that was conducted with two kindergarten educators. KEYWORDS Physical education, kindergarten, preschool age, physical activities, child, teachers, town, village.
Keywords:
child; kindergarten; physical activities; Physical education; preschool age; dítě; mateřská škola; pohybové činnosti; předškolního věk; Tělesná výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172903