Original title:
Integrovaná výuka zeměpisu a literární výchovy
Translated title:
Integrating Geography and Literary education
Authors:
Čistecká, Barbora ; Matějček, Tomáš (advisor) ; Kafková, Michala (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Již z názvu je patrné, že se tato diplomová práce zabývá integrací literární výchovy a zeměpisu. V teoretické části jsou předestřena základní pozitiva integrované výuky i syntézy literární výchovy a zeměpisu konkrétně. Značná část práce je založena na rešerši zahraničních i domácích příkladů užití literárních děl při výuce zeměpisu. Zvláštní pozornost je poté věnována identickému propojení životopisu a zeměpisu. Na tomto základě je pak vystavěn výzkum vycházející z analýzy životopisných pramenů pěti objevitelů. Z životopisu každé osobnosti bylo vybráno několik úryvků vhodných pro výuku geografie. Každá ukázka je doplněna o návrh využití ve výuce, kde je zdůrazněna výhoda užití literárních textů pro výuku. Výsledný vzorek ukázek se sestává z různých oblastí a témat geografie, prezentované návrhy jsou důkazem o možné šíři využití integrace literární výchovy a zeměpisu.As the title implies, this diploma thesis discusses integrating Geography and Literature education. The theoretical part summarizes the main positive aspects of integrated teaching in general, and in particular it focuses on the synthesis of Literature education and Geography. A significant part of the thesis is based on the overview of specific examples of the way literary works are used in teaching Geography, both in the Czech Republic and abroad. Further attention is then paid to interlinking biography and Geography. These theoretical starting points are subsequently applied in the research when analysing biographical sources of five explorers. From each of these explorers' biography several short passages suitable for teaching Geography have been chosen. Each text has been extended with suggestions how to use it in teaching. The final sample of texts consists of topics from various areas of Geography and the suggestions presented here confirm the wide range of possibilities of integrating Literature and Geography.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/173051