Název:
Vliv stresu na rychlost učení u hlodavců - etologický a fyziologický přístup
Překlad názvu:
Stress impact on learning in rodents {--} ethological & fysiological approach
Autoři:
HAVLOVÁ, Jitka Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato studie ve formě rešerše se zabývá 2 různými přístupy ve zkoumání vlivu stresu na učení. U každého přístupu byly popsány metody, které se pro daný přístup používají. Cílem bylo určit formy stresu, které mohou učení a paměť poškodit nebo naopak na učení působit kladným efektem. Při chronickém dávkování hormonů u fyziologického přístupu dochází k poškození prostorové paměti. Krátkodobá vysoká hladina kortikosteronu však učení napomáhá. Etologické metody mají na učení u hlodavců z větší části negativní vliv, a to především na prostorové učení a referenční paměť. Přesto existují metody, které mohou učení ovlivnit i pozitivně. U některých metod můžeme při výzkumu obdržet odlišné výsledky. Ty jsou především způsobeny v rozdílném působení akutního či chronického stresu na jednotlivé etologické metody. The review compares two methodological approaches of studying stress impact on learning in rodents. Particular forms of stress that can harm or facilitace memory and learning process are distinguished. Permanent exposure to hormone treatments results in space memory damage, whereas short-term exposure enforces the learning processes. Ethological methods have predominantly a negative effect on learning, particularly on space learning and reference memory. On the contrary, some methods can facilitate learning process. Variable outputs are received when applying short-term and long-term stress
Klíčová slova:
etologické metody; fyziologické metody; hlodavci; stres; učení; ethological aproach; learning; physiological aproach; rodents; stress Citace: HAVLOVÁ, Jitka. Vliv stresu na rychlost učení u hlodavců - etologický a fyziologický přístup. České Budějovice, 2009. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Přírodovědecká fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/9717