Original title:
Vliv distanční výuky na psychiku žáků středních škol, se zaměřením na úzkost a depresi
Translated title:
The impact of online learning on the mental health of high school students, with the focus on anxiety and depression
Authors:
Šimonová, Lucie ; Kučerová, Olga (advisor) ; Adámková, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá vlivem distanční výuky na psychiku žáku středních škol a zaměřuje se na úzkost a depresi. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou, které odpovídají cílům práce. Teoretická část vysvětluje pojmy úzkost a deprese a popisuje jejich příznaky, možné příčiny a způsoby řešení. Také zmiňuje další pojmy, které mají k úzkosti a depresi blízko, avšak neměly by se vzájemně zaměňovat. Práce se dále zabývá obdobím adolescence, adolescenty 21. století a problémem digitalizace. V praktické části byl zvolen kvantitativní výzkum reprezentovaný dotazníkem, který vyplnilo 283 respondentů. Analýza dat ukázala, že distanční výuka vážně postihla psychické zdraví studentů SŠ a měla na ně negativní vliv. Z příznaků deprese působila největší problém špatná nálada, která výrazně postihla 62,4 % respondentů. Dále to byla chuť nic nedělat, pocit žití neplného života, ztráta energie a únava a unavitelnost. Tyto příznaky významně postihly přes 57 % respondentů. Z úzkostných příznaků studenty nejvíce trápily bolesti, které výrazně postihly 53,5 % respondentů. Dále to bylo vyhýbavé chování, anticipační úzkost, nervozita a strach, které významně postihly přes 40 % respondentů. Výzkum také zahrnoval prvky kvalitativní metodologie, které shromáždily výpovědi studentů k tomu, jaké konkrétní...This thesis deals with the impact of online learning on the mental health of high school students, with the focus on anxiety and depression. The thesis is divided into two parts, a theoretical and a practical one. The theoretical part explains the concepts of anxiety and depression and describes their symptoms, potential causes and ways of treatment. It also mentions phenomena which anxiety and depression need to be distinguished from. Then it deals with the period of adolescence, especially in the 21st century, and the problem of digitization. Due to the nature of the thesis, quantitative research was chosen, represented by a questionnaire, which was completed by 283 respondents. Data analysis showed that online learning seriously affected the mental health of high school students and had a negative impact on it. Out of the symptoms of depression, the students suffered the most with low mood, which significantly affected 62,4 % of the respondents. It was followed by the desire to do nothing, feeling of living an unsatisfactory life, loss of energy and fatigue. These symptoms significantly affected over 57 % of respondents. With anxiety, the students suffered the most from body pain, which affected 53,5 % of the respondents. After that, the most common were avoidance behaviours, anticipatory...
Keywords:
anxiety; anxiety disorders; depression; mental health; online learning; deprese; distanční výuka; duševní zdraví; úzkost; úzkostné poruchy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172821