Original title:
Role asistenta pedagoga ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením
Translated title:
Role of teaching assistant in education of a pupils with hearing impairment
Authors:
Tejmlová, Dominika ; Hradilová, Tereza (advisor) ; Kotvová, Miroslava (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá pracovní náplní asistenta pedagoga při vzdělávání žáků se sluchovým postižením na běžné základní škole. Práce se dále zaměřuje na to, jak se asistenti orientují v surdopedické problematice a v problematice podpůrných opatření. Dále bylo velmi podstatné zjistit, zda se při práci asistenta pedagoga se žákem se sluchovým postižením objevují nějaké problematické aspekty. Výzkumné šetření bakalářské práce bylo provedeno kvalitativní formou. Jako metoda sběru dat byl použit polostrukturovaný rozhovor. Tyto rozhovory byly vedeny se čtyřmi informanty, tedy se čtyřmi asistenty pedagoga, kteří poskytují podporu žákům se sluchovým postižením na běžné základní škole. Rozhovory byly nahrávány a přepsány na doslovný transkript, který byl pro účely výzkumného šetření otevřeně kódován. Výzkumné šetření práce mělo poukázat na praktické aspekty práce asistenta pedagoga u těchto žáků a na možné problematické oblasti tohoto působení. Výsledky výzkumného šetření ukázaly, že mezi problematické oblasti můžeme zařadit distanční výuku a následné nošení ochranných pomůcek během obnovené prezenční výuky. Oba tyto problémy byly způsobeny pandemií nemoci Covid-19. Dále výsledky poukázaly na to, že subjektivní znalost problematiky surdopedie je u informantů velmi různorodá. V otázce poskytování a...The bachelor's thesis deals with the job description of a teaching assistant in the education of pupils with hearing impairment at a regular primary school. The work also focuses on how the assistants are familiar with the surdopedic care issues. Furthermore, it was necessary to find out if there were any problematic aspects of the teaching assistant's work with a hearing impaired pupil. The research investigation of the bachelor thesis was carried out in a qualitative form. A semi-structured interview was used as a method of data collection. These interviews were conducted with four informants, i.e. four teaching assistants who provide support to pupils with hearing impairments at a regular primary school. The interviews were recorded and transcribed into a verbatim transcript, which was openly coded for research purposes. The research investigation of the work was to point out the practical aspects of the work of a teaching assistant for these pupils and the possible issues of this activity. The survey results showed that the problematic area could include online learning and the subsequent wearing of protective equipment during renewed full-time teaching. The Covid-19 pandemic was the cause of both problems. Furthermore, the results showed that the subjective knowledge of the issue of surdopedia...
Keywords:
education; hearing impairment; primary school; pupil with hearing impairment; supportive measures; teaching assistant; asistent pedagoga; podpůrná opatření; sluchové postižení; vzdělávání; základní škola; žák se sluchovým postižením
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172655