Název:
Didaktický potenciál hry Ubongo ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ
Překlad názvu:
Didactic potential of game Ubongo in teaching mathematics at primary school
Autoři:
Váchová, Michaela ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Jirotková, Darina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce hledá možnosti využití deskové hry UBONGO ve vyučování matematice na 1. stupni základní školy. Je zaměřena na manipulativní činnosti žáků během hry a jejím cílem je prozkoumat, co se žáci prostřednictvím této hry učí. Teoretická část popisuje východiska pro výzkum, tedy obsah učiva matematiky a geometrie v RVP ZV, vývojové etapy dítěte z hlediska jeho učení, hru s důrazem na deskovou hru, dotýká se motivace a inspiruje se úlohami z geometrického prostředí Parkety v metodě prof. M. Hejného. Praktická část práce obsahuje přípravu gradovaných úloh, které jsou vytvořeny ze hry UBONGO, za účelem realizace kvalitativního výzkumu. Pomocí této řady gradovaných úloh a následné realizace předexperimentu a experimentu je ověřován didaktický potenciál hry UBONGO, a to se žáky na 1. stupni základní školy. Průběh experimentů je popsán včetně postupů, strategií a poznatků, které se žáci prostřednictvím hry učí. V závěru práce je provedeno vyhodnocení naplnění jednotlivých cílů práce. KLÍČOVÁ SLOVA rovinná geometrie, 2D, manipulace, hra, Ubongo, motivace, učení, polyomino, mnohoúhelník, gradace, strategieThis diploma thesis seeks the possibilities of using the board game UBONGO in teaching mathematics at elementary school. This thesis focuses on manipulative activities of pupils during the game and its goal is to explore what are pupils learning through the game. The theoretical part describes the basis for the research, thus content of mathematics and geometry curriculum in FEP BE, child's developmental stages in terms of learning, play with emphasis on the board game, lightly examines motivation and is inspired by tasks which are in geometrical environment Parkety and utilize prof. M. Hejný's method. The practical part of the diploma thesis contains the preparation of graded tasks, which are formed from the board game UBONGO in order to implement qualitative research. Didactical potential of the game is verified by performing series of graded tasks, pre-experiment and experiment with elementary school pupils. The course of the experiment is described together with all steps, strategies and findings, which pupils learn through playing the game. At the end of the diploma thesis is an evaluation of the fulfillment of individual objectives. KEYWORDS Planar geometry, 2 D, manipulation, game, Ubongo, motivation, learning, polyomino, polygon, gradation, strategy
Klíčová slova:
2D; gradace; hra; manipulace; mnohoúhelník; motivace; polyomino; Rovinná geometrie; strategie; Ubongo; učení; 2D; game; gradation; learning; manipulation; motivation; Planar geometry; polygon; polyomino; strategy; Ubogno