Original title:
Analýza školní úspěšnosti v anglickém jazyce na 2. stupni základní školy
Translated title:
Analysis of school success in English language at the secondary school
Authors:
Kny, Dominika ; Voňková, Hana (advisor) ; Papajoanu, Ondřej (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Anglický jazyk je v současnosti považován za jeden ze stěžejních vyučovacích předmětů na ZŠ, jeho znalost může být klíčová pro další vzdělávání a profesi. Diplomová práce se soustředí na vyučování anglického jazyka na II. stupni základní školy s cílem analyzovat školní úspěšnost žáků v jazyce, navrhuje také možnosti, jak by žáci dále mohli rozvíjet své vědomosti a kompetence. Postihují se klíčové faktory, které se podílejí na školní úspěšnosti žáků. Výzkumná část představuje šest případových studií, kdy jsou představeni dva žáci s výborným školním prospěchem, dva s průměrnými výsledky a dva ohrožení školním neúspěchem. Respondenti jsou z jedné třídy, učí je jedna učitelka. Mají tak velmi podobné studijní možnosti, přesto žáci dosahují významných rozdílů. Z jejich pohledu je tak zjišťována definice školní úspěšnosti, faktory, které se podle nich podílejí na školním úspěchu, motivace, vlastní představy o zlepšování v jazyce. Podle žáků je úspěšnost vázána na školní známky. Za klíčové faktory ovlivňující školní úspěšnost jsou považováni rodiče (například jejich možnost pomoci, platit doučování apod.), uvědomění si důležitosti předmětu, zábavný faktor využitý v hodinách, osobnost pedagoga a jeho schopnost motivovat k práci a učení. Žákům by dle jejich názoru primárně pomohlo dělení na skupiny podle...English is currently considered one of the key subjects in primary schools, its knowledge may be vital for further education and profession. The diploma thesis focuses on teaching English at II. grade of elementary school to analyze pupils'school success in the language, it also suggests ways in which pupils could develop their knowledge and competences. The key factors that contribute to the school success of pupils are affected. The research part presents six case studies, which present two pupils with excellent school performance, two with average results and two at risk of school failure. The respondents are from one class, taught by one teacher. They have very similar study opportunities, yet pupils make significant differences. From their point of view, the definition of school success is determined, the factors that, according to them, contribute to school success, motivation, own ideas about improvement in language. According to pupils, success is tied to school marks. Parents are cosidered to be key factors influencing school success (for example their ability to help, pay for tutoring, etc.), awareness of the importance of the subject, a fun factor used in class, the teacher's personality and his/her ability to motivate to work and learn. In their opinion, the division into groups...
Keywords:
a pupil at II. grade of primary school; English language; factors of school success; motivation; School success in English language; anglický jazyk; faktory školní úspěšnosti; motivace; Školní úspěšnost v anglickém jazyce; žák na II. stupni základní školy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172665