Original title:
Distanční výuka a využití digitálních technologií ve vzdělávání
Translated title:
Distance learning and the use of digital technologies in education
Authors:
Kajtmanová, Alžběta ; Kursch, Martin (advisor) ; Krámský, David (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na to, jaký vliv měla pandemie onemocnění covid-19 na vzdělávání na vybrané základní škole z pohledu vyučujících během první a druhé vlny. Zaměřuje se na vymezení pojmů, jako je distanční výuka, e-learning, digitální technologie a platformy. Práce reflektuje, jakým způsobem bylo české školství ovlivněno od března roku 2020 do května 2021. V teoretické části se zaměřuje na teoretické pojetí pojmů, které jsou spojené s pandemií a distančním vzděláváním, ale také s pojmem socializace a komunikace, které byly během pandemie zejména u dětí velmi ovlivněny. Výzkumná část pak byla realizována za pomoci polostrukturovaného rozhovoru, který byl prováděn na vybrané základní škole a který byl veden skupinově se čtyřmi vyučujícími. Jedna z nejzásadnějších otázek celého rozhovoru byla ta, jaký vliv měla právě pandemie na žáky a učitele samotné na této konkrétní základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA distanční výuka, digitální technologie, pandemie COVID-19, žáci, pedagogové, E-learning, sociální kontakt, první vlna, druhá vlna, socializace, digitální gramotnost, digitální platformyThis thesis focuses on the effect of the covid-19 pandemic on education at a selected primary school from the point of view of teachers during the first and second wave. It focuses on defining the concepts such as distance learning, e-learning, digital technologies and platforms. The work reflects how the Czech education system was affected from March 2020 to May 2021. The theoretical part focuses on the theoretical conception of terms that are associated with the pandemic and distance learning, but also with the concept of socialization and communication, which were greatly affected during the pandemic, especially when it comes to children. The research part was then carried out with the help of a semi-structured interview, which was conducted at a selected primary school in groups with four teachers. One of the most fundamental questions of the whole interview was the greatness of the pandemic`s effect on the pupils and the teachers of this particular primary school. KEYWORDS distance learning, digital technologies, pandemic covid-19, pupils, teachers, e-learning, social contact, first wave, second wave, socialization, digital literacy, digital platforms
Keywords:
COVID-19 pandemic; digital literacy; digital platforms; digital technology; distance learning; E-learning; first wave; pupils; second wave; social contact; socialization; teachers; digitální gramotnost; digitální platformy; digitální technologie; distanční výuka; druhá vlna; E-learning; pandemie COVID-19; pedagogové; první vlna; socializace; sociální kontakt; žáci
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172567