Original title:
Rozvoj kompetencí dětí v předškolním věku v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví v mateřské škole
Translated title:
Development of competencies of preschool children in the field of safety and health protection in kindergarten
Authors:
Gančarčik, Tereza ; Loudová Stralczynská, Barbora (advisor) ; Uhlířová, Jana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje problematice bezpečnosti a ochrany zdraví u dětí v předškolním věku. Práce si klade za cíl zmapovat problematiku zdraví a bezpečného chování v pojetí předškolního vzdělávání a na základě teoretických východisek, která jsou důležitá pro výzkumné šetření, zjistit kompetence českých dětí žijících ve francouzsky mluvící části Švýcarska, v kantonu Ženeva. Teoretická část zpracovává problematiku výchovy ke zdraví a k bezpečnému chování v pojetí českého Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (MŠMT, 2021) a Plan d'étude (vzdělávací program pro předškolní vzdělávání ve francouzsky mluvící části Švýcarska). Dále vymezuje pojem zdraví a bezpečnost ve vzdělávání a vývojová specifika dítěte v předškolním věku, která jsou důležitá pro jeho rozvoj ve sledované oblasti. Poslední kapitola teoretické části práce mapuje rizika, která hrozí dětem v předškolním věku a spolu s tím i didaktické materiály, které se problematikou zabývají a jsou české a švýcarské provenience Praktická část je založena na výzkumném šetření v České škole bez hranic Ženeva (Švýcarsko). Empirické šetření bylo realizováno formou akčního výzkumu. V rámci pretestu bylo využito evaluačního nástroje pro zhodnocení kompetencí dětí z výzkumného vzorku v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví Lagris. Na...The bachelor thesis deals with the field of safety and health protection of preschool children. The goals of this thesis is to describe the health and safe behaviour in the concept of pre- school education and based on theoretical approaches, which are important for scientific research, to investigate competence of Czech children that are living in the French-speaking part of Switzerland, in the canton of Geneva. The theoretical part compares Czech Framework Curriculum for pre-school education (Ministry of Education, 2021) with Plan d'étude (curriculum for pre-school education in the French-speaking part of Switzerland) in terms of health education and safety behaviour. It also defines the notion of health and safety in education and the developmental specificities of preschool children that are important for their development in the area under study. The last chapter of the theoretical part of the thesis maps out the risks to preschool children and, along with this, the didactic materials that deal with the issue, which are of Czech and Swiss origin. The practical part is based on a research in the Czech School without Borders Geneva (Switzerland). The empirical investigation was carried out in the form of action research. In the pretest, the evaluation tool for assessing competences of...
Keywords:
action research; educational program; health education; injury prevention; preschool child; preschool education; safety; akční výzkum; bezpečnost; dítě v předškolním věku; prevence úrazů; předškolní vzdělávání; vzdělávací program; výchova ke zdraví
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172647