Název:
Žák-cizinec v prostředí české základní školy
Překlad názvu:
A pupil-foreigner in the surrounding of the Czech elementary school
Autoři:
Kny, Lenka ; Voňková, Hana (vedoucí práce) ; Papajoanu, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce Žák-cizinec v prostředí české základní školy se soustředí na vzdělávání žáků- cizinců na území České republiky. Nejprve se zabývá obecně vzděláváním žáků v období povinné školní docházky, neboť i žáci-cizinci v tomto věku mají své povinnosti dané zákony České republiky. Dále je snaha definovat pojem žák-cizinec, kdy záleží, zda jde konkrétně o žáka s odlišným mateřským jazykem (OMJ), případně o žáka bilingvního. Například znalost anglického jazyka žákům proces adaptace může usnadnit, přesto je český jazyk klíčový nejen pro samotné vzdělávání, ale i pro sociální vztahy a celkově psychickou pohodu. Otvírá žákům možnosti i do budoucna, po ukončení základní školy. Diplomová práce zjišťuje, jak konkrétně probíhá začleňování třech žáků-cizinců do prostředí české základní školy, snahou je popsat dílčí potíže, se kterými se žáci setkávali a jež museli překonávat. Blíže jsou reflektovány obtíže související s neznalostí českého jazyka a ve vztahu k sociálním vazbám. Dále jsou analyzována využitá podpůrná opatření a závěrem se hledají další faktory, které žákům celý proces inkluze mohou zjednodušit. Jelikož ve všech třech případech jde o žáky s OMJ, je celý proces adaptace ztížen jazykovou bariérou. Problematická se jeví nedostatečná motivovanost žáků: je prokázáno, že začleňování do určité...The diploma thesis Pupil-foreigner in the surrounding of the Czech elementary school focuses on the education of pupils-foreigner in the Czech Republic. First, it focuses generally on the education of pupils during the period of compulsory school attendance, as foreigner pupils at this age also have their obligations under the laws of the Czech Republic. Furthermore, there is an effort to define the term foreigner, when it depends whether it is specifically a pupil with a different mother tongue (OMJ), or a bilingual pupil. For example, knowledge of English can make the process of adaptation easier for pupils, but the Czech language is crucial not only for the education itself, but also for social relationship and well-being. It opens up opportunities for students in the future, after graduating elementary school. The diploma thesis finds out how the integration of three foreign pupils into the environment of the Czech elementary school takes place, it is an attempt to describe the partial difficulties that the pupils encountered and which they had to overcome. The difficulties related to the unfamiliarity of the Czech language and in relation to social ties are reflected in more details. Moreover, the used support measures are analyzed and in the end we look for other factors that can simplify the...
Klíčová slova:
inkluze žáků-cizinců; podpora ve vzdělávání; česká základní škole; Žák-cizinec; žák s OMJ; a pupil with a different mother tongue; Czech elementary school; inclusion pupils-foreigner; Pupil-foreigner; support at education