Original title:
Jawa - historie firemní značky
Translated title:
Jawa - history of the brand
Authors:
Minařík, Miloš ; Kopecký, Ladislav (advisor) ; Halada, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce sleduje vznik, historii a působení úspěšné domácí značky motocyklů i automobilů - Jawy. Průřezově zachycuje její fungování v rozdílných politicko-ekonomických systémech, kterými za 83 let svého života prošla a sleduje změny pozice a vnímání hodnot značky v čase. Práce se věnuje neobyčejné osobní i profesní dráze zakladatele značky Ing. Dr. h.c. Františka Janečka a sleduje proměnu jím založeného podniku, který se transformací ze zbrojního závodu vypracoval na lídra domácího trhu s motocykly a v poválečných podmínkách se široce prosadil na světovém trhu. Největší prostor dostává období 30. let, kdy Jawa zahajuje svou činnost a proces budování značky. Tento proces je představován v jeho komplexním rámci, který vysvětluje a komentuje, ale zároveň práce sleduje celý systém metod propagace značky, který podpořil její výrobní politiku a dohromady vedl k úspěšnému budování hodnoty značky. které k tomu účelu firma provozovala. Komunikace a aktivity značky jsou detailně analyzovány a konfrontovány s pohledem současného marketingového diskurzu. Specificky si pak práce všímá hlavně oblasti sportu a trendů v životním stylu, které značka aktivně spoluutvářela a která. Sportovní propagace značky je představena i jako širší koncept, který značka využila k vybudování své pozice a známosti v domácím i světovém...The Bachelor's thesis monitors the conception, history and operation of the most successful domestic motorcycle manufacturer - trademark Jawa. The thesis generally deals with the functioning of the company in different political-economical systems that has gone through during 83 years of operation and describes the changes of position and perception of brand value in time. The thesis is focusing on the extraordinary personal and professional career of founder of Jawa Company Ing. Dr. h.c. František Janeček. As well as on the enterpreneurial philosophy of his company and style the company worked the way up to become a leader of the domestic motorcycle market, which enabled the company to gain good position in the most successful era of postwar epoch. The great amount of attention is focused on the years of 30th, when Jawa starts its work and the process of brand building. This process is presented in the complex framework that explains and comments, but also monitors the entire system of branding methods, which supported the production strategies of Jawa and led to the successful building of a brand value. In this sense, the thesis takes particular notice of organizational processes in the company, changes in its portfolio and promotion of company products. The communication and activities of the...
Keywords:
brand; history; Jawa; marketing; sport; Zbrojovka Ing. F. Janeček; ČSR; historie; Jawa; marketing; sport; Zbrojovka Ing. F. Janeček; značka; ČSR
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/50951